Selasa, 1 Julai 2008

ummi VS study

Sepupu saya dari Singapura akan melanjutkan pelajaran di UKM. Sebelum ni dia ambil diploma, then break a minute.. oops, jodoh sampai.. sekarang ni anak sulung berumur 2 tahun dan ada baby dalam perut 4 bulan! :-D


Buat masa ni mak saya jadi baby sitter untuk anak sepupu saya tu..nama dia musa'b imamuddin.. hm, rumah kami dah lama tak ada budak kecil. tiba-tiba sekarang ni meriah sakan. Kalau dulu balik rumah, nak menghadap laptop untuk buat report tak ada orang kacau.. sekarang, berebut laptop dengan si kecik ni. dia nak makan broadband di laptop. (bentuk dan warna macam gula2)


Sepupu saya sibuk prepare untuk pendaftaran course, kira berapa unit teras, berapa unit kursus wajib universiti dan... tiba-tiba si ummi menoleh ke belakang. musa'b sedang menggosok sekeping kertas di dinding dengan penuh gembira.

"Tu surat aku janji ummi ke?" sambil menerpa ke arah musa'b. berguling-guling si kecil mengamuk. Alhamdulillah surat tu berjaya diselamatkan. Kami memujuk dia dengan alat-alat permainan. si ummi kembali membelek buku panduan yang baru diterima ketika pendaftaran. Musa'b memeluk dan mencium-cium ibunya, sengaja mencari perhatian.

"ummi..ummi.." musa'b merengek.

"jom kita main, tak mau la kacau ummi.."saya memujuk musa'b. sambil menyusun kereta-kereta kecil di atas tilam saya membantu sepupu saya memahami buku panduan pendaftaran kursus.. sepupu saya kelihatan penat.. bukan kelihatan, memang dia penat.

sekejap saja si musa'b dah jemu dengan kereta-kereta mainannya. Dia melompat-lompat di atas tilam.. dan melompat ke atas saya. sakit bahu saya. tapi dia rileks je.. tak sakit ke? sekali lagi dia melompat.. sah tak sakit! Saya mencapai kedua belah tangan musa'b dan dia terus mengangkat kakinya.. kami main terbang-terbang sampai lenguh badan saya.

Akhirnya dia tidur.. lega.. ummi dia pun sambung study, prepare untuk esok pula..

Subuh..ummi bangun. dia pun sibuk nak solat. Lepas subuh, saya nak baca manzil dan hizbul azam, dia sibuk nak duduk di riba. di mana jari saya tunjuk, di situlah juga jari kecil tu menyibuk. belum sempat habis 1 page, dia dah tukar next page.. Masa nak sterika baju, dia sibuk nak tengok.. nak dukung, nak cari lijet (lizard~cicak), nak cari bebird (burung), nak itu.. nak ini.. urusan yang boleh disiapkan hanya dalam 10 minit, jadi setengah jam jadinya..

Apapun, saya sangat2 gembira dengan kehadiran si kecik ni.. sebelum pergi kerja, dia akan ta ta saya.. bila saya balik, dia akan parking kereta kecil dia selari dengan kancil yang saya

parking.. :-)

walaupun baru 2 thn dah keletah bercakap.

"nak nasyid colatuwasalam!!" .~ nasyid raihan yang ada term 'Assolatuwassalam..'

"dengannye di cici.." comel dia nasyid lagu kump brothers ~ Teman Sejati.

kecoh!


Saat paling sedih bila ummi nak pergi UKM.. Pilunya.. no wonder mak dulu stop study sebab nak fokus pada kami adik beradik..


Zaman sekarang, ilmu sangatlah penting.. selagi ada peluang, kene grab the opportunity.. sebab ilmu menjadi kayu ukur masyarakat hari ini.. mengangkat martabat agama.. (dan income)


Sepanjang zaman, anak adalah harta paling berharga, amanah Allah untuk ibu ayah.. Saham dunia akhirat.. Sebaik-baiknya biarlah anak-anak tu dibesarkan dalam tangan ibu dan ayah sendiri agar mudah dibentuk peribadinya.. Andai perlu di beri ke tangan yang lain, PASTIKAN YANG MENDIDIK ITU MEREKA YANG BERIMAN...


**pesanan kepada yg belum berumahtangga, fikir habis-habis.. buat planning utk family. bagi yg memang dah kenal calon pasangan, berbincanglah..kena ada kesatuan hati.. sebab mereka yang gagal merancang adalah mereka yang merancang untuk gagal..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....