Rabu, 16 Julai 2008

demi imanku.. demi ummahku.. demi Allah..

ya Allah.. lama benar tak menulis blog ni (eleh, baru seminggu je.. tu pun sebab laptop tinggal kat rumah, abah nak tambah Ram..Alhamdulillah)

balik ke USM..
saya disambut dengan "Kak lillah.. bilik akak kat mana?".. dan bila adik-adik dan junior nak ke bilik saya, saya pula tak ada di bilik.. ke mana? meeting.. meeting.. makmal.. kuliah.. pergi program :-(

roomet saya dah nak merajuk.. tapi dia terpaksa merelakan juga walaupun dia tak mahu. Well, untuk saya berjaya dalam study dan persatuan, saya perlukan roomet yang kena sanggup bekorban.. jika tak, saya terkorban.. Alhamdulillah, Allah hadiahkan saya roomet yang sama2 busy~ dulu dia ni MT persatuan juga.. so tahun lepas memang sehati sejiwa la kami ni.. tahun ni, saya pegang MT, dia pula dah jadi mantan.. so, terpaksa la dia dok sorang-sorang di bilik..tunggu saya balik lewat malam :-)

Jumaat lepas saya dan MT join program Angkatan pemuda pemudi Islam.. kami pergi ke padang kota.. jumaat malam sabtu, barbecue tepi laut.. paling sweet sebab kami solat berjemaah di 'car park'.. alahai terharunya.. :'-)

pagi sabtu, pengisian oleh Ustaz Hafiz.. tajuk: membina generasi Da'ie dalam rumahtangga.. kata ustaz pemimpin hebat bermula dari rumahtangga yang hebat, perjuangan bermula selepasberkahwin.. sebelum kahwin cuma latihan je.. contohnya di kampus.. Ye ke? Takutnyer!! :-o

ustad kata lagi, kejayaan da'ie bermula di rumah. hak ayah kepada anak:
  1. ibu yg baik utk anak..
  2. beri nama yg baik utk anak

kerja da'ie ~ mengajak org buat kebaikan, kita kena ada benda atau isi yang nak diajak~ so kenala cari ilmu.. dan kene ada tempat atau wadah untuk berdakwah..

melahirkan generasi da'ie perlu bermula sebelum anak lahir.. peranan besar dimainkan oleh ibu ayah dan persekitaran. perhatian! makanan kena halal toyyib! contoh kes: gaji kita RM 2000. dah bayar zakat.. tapi masa kita kerja, ada curi tulang.. atau buat sambil lewa.. so duit kita tu kiranya tak bersih sepenuhnya.. dan duit tu yg diberi anak isteri makan.. takutnya.!! :-o

Ya Allah, biarlah keluargaku hidup miskin dari makan rezeki yang haram yang membakar diri kami di hari Akhirat... :'-( Tak mau.. tak mau..

4 steps pendidikan anak2 :

  1. Taklim~ pendidikan... contoh : kita ajar anak-anak solat
  2. Tadrim~ latihan.. contoh: usia 7 tahun mula latih anak-anak solat
  3. Takdim~adab latihan.. contoh : usia 10 tahun, kalau tinggal solat dah boleh rotan untuk mendidik
  4. Irsyad~ nasihat.. contoh: anak yang dah belasan tahun, dah boleh diberi nasihat..dah boleh dibawa diskusi..

#Sakit adalah sifat yang menumpang pada badan dan akan hilang.. so kalau kita pukul anak2 supaya mereka rasa sakit, hm.. kesan tak lama.. bila sakit hilang, mereka buat semula.. so ustaz kata, masa nak pukul anak2 tu, mak ayah kene check niat.. supaya betul2 ikhlas sebab mendidik..

~teringat masa zaman bebudak dulu, punyalah kami takut dengan pelempang abah.. walaupun cuma ugutan dan jarang kena, kami takut.. mak pulak, selalu je cubit tapi tak takut lansung.. tapi bila mak ugut nak report kat abah, tiba-tiba kami semua jadi patuh.. nakal betul!

Slot Abg Syah.. kami disoal apakah maksud haraki.. macam2 jawapan ada.. masa a.syah tanya saya, saya pakai teka je jawapan.(a.wan yang duduk di belakang menggeleng2 kepala~ sah saya salah!).. haraki ialah movement.. A.syah minta kami nyatakan pemimpin mutakhir dan beri sebab kenapa pilih pemimpin tu.. susahnya nak cari.. nampak sangat yang kita ketandusan pemimpin.. Ya Allah, jadikan diriku, keluargaku dan zuriatku pemimpin2 dalam membawa agamaMu, jadikan kami wira dan srikandi agamaMu.. Inilah jalan yang lurus kepadaMu..

Slot abg nuar.. saya tak salin apa-apa pun.. sebab saya menangis masa slot tu.. Apa yang saya faham, a.nuar kata janganlah kita rasa berat dalam medan dakwah ni.. sebab ujian yang kita tempuh tak seteruk orang2 terdahulu. dan bila kita pilih sesuatu tu, lakukan dengan sepenuh hati..

Insya'Allah.. moga diri ini Allah pilih untuk istiqamah.. ;'-)

banyak lagi slot lain.. dan pengisian lain.. nantilah dalam usrah sisters lillah cerita..

Ya Allah.. segala yang aku lakukan untuk Mu, terimalah aku.. cintailah aku.. Bimbinglah diriku, keluargaku dan sahabt2ku untuk menjadi wira dan srikandi di jalanMu ini.. Amin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....