Selasa, 18 Januari 2011

rezeki.....!! Alhamdulillah....

"Masa tengah banyak duit Allah tak nak bagi.. sekarang masa tengah tak ada duit baru Allah bagi... jadi kita rasa lebih hargai..." kata emak...
beberapa hari kebelakangan ini terasa sempit sedikit kerana perbelanjaan lebih daripada pendapatan... mak kata duit belanja untuk keluarga kurang daripada bulan-bulan sebelum ni...jadi emak perlu berjimat cermat...kesian pula tengok mak... last week, ramai pula tetamu yang datang. of course, semua tetamu tu perlu dilayan.. dan duit pun perlu digunakan....

semasa nenek saya nak balik kampung, duit emak dah sangat-sangat sedikit...akaun bank kering..
tapi emak tekad gunakan baki yang ada tu untuk beli barang-barang keperluan nenek untuk bulan ni. emak memang akan belikan barang-barang dapur nenek setiap bulan. sudah menjadi rutin.kata emak, berbelanja untuk keluarga ni suatu sedekah.. dan bersedekah waktu kesempitan duit ni pahalanya lebih besar....

semasa on the way nak hantar nenek, smart tag tol buat hal. akibatnya RM50 lesap begitu sahaja. staf plaza tol tu suruh emak pergi office untuk claim... Allah yang Maha Kaya telah menggantikan dengan RM1** lebih...staf di office tu kata emak boleh redem smart tag.. Alhamdulillah...
"Dia ambil RM50, Dia ganti pula RM1**"bisik emak...

adik balik dari asrama dan memberitahu saya tentang keperluan sekolahnya.. yuran yang sekolah kenakan kepada adik lebih mahal berbanding pelajar-pelajar biasa... sebab? sebab slip gaji abah la...angka nya tu melayakkan kami membayar yuran yang lebih sedangkan perkhidmatan yang kami terima sama sahaja seperti pelajar lain....huhu

disebabkan saya tahu emak sedang kering tak berduit, saya pun berilah duit kepada adik saya...yang sebenarnya bank saya pun dah kering... semua akaun saya dah kering kontang... tabung haji pun kering... walaupun cuma beberapa ratus saja duit tu, itulah kali pertama saya bayarkan yuran sekolah adik saya... dan beri dia duit-duit lain untuk sekolah.. perasaan? rasa gembira sebab dapat memberi duit pada adik saya!! sangat-sangat gembira... adakah perasaan ini turut hadir semasa abah memberi isteri-isteri dan anak-anaknya duit?

tiba-tiba saya teringatkan pelajar-pelajar kelas tuisyen percuma yang saya buat di masjid. buku tidak cukup..tetapi saya bercadang nak beli bulan depan.. sebab bulan ni dah banyak sangat duit keluar....tapi..bila fikir-fikir kesian pula budak-budak tu....
maka pagi ini saya bertekad ke bandar dan beli beberapa buah buku lagi....
dan balik tu saya terlajak jalan..maka sampailah saya ke ATM machine....

hm.. saya dah jemu pergi ATM machine.. bila tekan-tekan tetap tak ada duit masuk.. duit yang sedia ada dalam tu cuma RM30 sahaja... tahun lepas, saya bekerja dari bulan julai hingga november tetapi gaji saya masih tak dapat-dapat.. sepanjang tempoh tu saya gunakan duit simpanan tabung haji sampai licin licau....

memandangkan saya dah sampai depan ATM machine, saya pun beraturlah.. terdetik di hati, perkara-perkara yang nak dibuat jika duit dah masuk :
1) Bagi mak duit = 1000
2) Servis kereta  =***
3) Tukar tayar =***
4) Trip bulan Mac = *** (makngah sponsor saya melancong ke India, tapi duit poket kena bawa sendiri la..)
5) SAVING = beli barang kemas
6) anak-anak angkat = ***

ececeh..berangan....

tekan-tekan... eh.. duit dah masuk la...
terkejut.. rasa macam tak percaya je...
lekas-lekas draw duit untuk bagi pada emak... Alhamdulillah.. gembira sangat-sangat... rasa bangga sebab dapat bagi duit pada emak...6 bulan saya menunggu untuk bagi emak duit!.walaupun cuma RM1000, hanya itu yang ku mampu........

ini kali ketiga saya terima gaji... kali pertama dapat gaji dalam hidup,100% duit tu emak suruh infakkan.. jadi saya tak dapat nak bagi pada emak... kali kedua saya terima ciput sangat jadi saya cuma sponsor barang-barang dapur je....kali ketiga ini dapat lansam, tu yang semangat nak bagi pada emak!

konon nak cepat bagi duit pada emak, maka saya pun drive lah menuju ke butik raudhah.. punyala terkejut bila tengok butik kosong...tak ada orang. K.E.C.E.W.A.!!
rupa-rupanya emak dan semua staf ada di rumah...

emak pun datangla ke butik...semasa sembang-sembang dengan emak, saya bawa keluar duit dan bagi pada emak. emak terkejut.
"Dah dapat gaji~~"kata saya. Emak tersenyum..
"Masa tengah banyak duit Allah tak nak bagi.. sekarang masa tengah tak ada duit baru Allah bagi... jadi kita rasa lebih hargai..." kata emak...

Alhamdulillah...=)

petang tu saya pun pergi la pasar malam belanja semua staf makan..... sedekah2...

sebenarnya duit gaji saya tu tak adalah banyak pun.. sikit je.. macam gaji sebulan kerja orang lain.. sebab gaji hari bekerja guna sijil SPM je... tapi saya rasa sangat gembira sebab dapat berbelanja... dapat  belanja orang lain adalah suatu nikmat! =D

p/s : gaji abah 20 kali ganda lebih dari saya... hurm.... adakah semasa saya sebaya umur abah, saya mampu bergaji seperti dia... ? abah kata dia nak saya dapat sama level atau lebih dari dia... hurm...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....