Khamis, 2 Oktober 2008

syukur.....


Menurut ulama ada beberapa nikmat yang besar yang kita slalu tak syukur…
Nikmat iman..tiket syurga ialah iman dan takwa.. kadang2 kita dlm berjalan ni banyak kali terjatuh tapi kita still bangun kembali ke landasan.
Nikmat kesihatan.. pepatah inggeris “health is not everything but everything is nothing without health”.. ada org kaya ada kreta 17 biji.tapi dia asyik naik ambulans dan terlantar je.kete dia anak bini yang lanyak.. ada org rumah hebat,duit banyak tapi makan kulit roti dan air kosong je sebb sakit..nikmat anggota badan kita ni priceless..
Allah memberi kpd hambaNya mengikut keadaan dan kemampuan hambaNYa.. saya bagi satu analogi. Kalau anak buah saya yang berumur 2 tahun datang pada abahnya dan peluk kaki abah nya.
“abah..nak duit.”
“berapa?”Tanya abah.
“RM2oo”jawab adik kecik ni. Terkejut abah.. baru 2 tahun dah tau minta duit sebanyak tu.
“nak buat apa?”soal abah.
“bli aiskrim”jawab adik. Bertambah lagi abah terkejut.
“tak boleh..adik kecik lagi..”terang abah. Adik pun berguling-guling mengamuk. Abah pun pergi tahan uncle aiskrim yang naik motor dan belikan 10 aiskrim..huhu.. tak sampai Rm50 pun..
Tapi, bila saya yang dah masuk USM ni minta mak abah duit Rm300, esok mak abah bank in kan duit.. hm, kadang tak Tanya pun sebab nak duit..
So… macam tu juga hidup kita ni.. adakalanya kita tengok orang kaya diberi rezeki mencurah dan bertambahhhhhhhhhh kaya.. org yg tak berapa kaya, dapat juga rezeki tapi seciput je.. tapi si hamba Allah yang tak berapa kaya ni doa punyalah semangat “Ya Allah.. bagilah aku sejuta..bagilah aku duit yang banyak..” tapi dia tetap dapat sebulan Rm1200 je.huhu.. yang kaya tu jugaklah dapat juta-jutaan..
Pandangan si ayah pada dua orang anak tadi.. seorang adik kecik dan seorang anak besar. Dia bagi mengikut kemampuan anak-anaknya menguruskan wang tersebut..

Allah tahu hambaNya yang mampu manage duit dengan baik dan yang tak berapa mahir dlm manage duit… barangkali dengan duit tu, si yang tak berapa mahir ni akan pergi clubbing, night club, judi etc… so, sbb sayangkan hambaNya ni, Dia tak bagi lah duit tu…
Dan bila Allah beri rezeki lebih pada kita, tu juga ujian sebenarnya.. adakah kita bersyukur ? apakah tanda kita bersyukur??
(dengarlah lagu raihan ~Syukur..syukur…) :-)



**pagi ni (raya ke2) nak study..cari info di intenet.tapi atuk on tv ttg kuliah pagi sekuat2nya..tak boleh fokus..so, buat sikit catatan ttg kuliah pagi tu.. topik syukur

2 ulasan:

  1. aslm wbt

    saya nk ulas sikit satu ayat dalam posting ini

    "Barangkali sebab bila Allah pandang pada si hamba tu seperti si ayah pandang pada dua orang anak tadi.. seorang adik kecik dan seorang anak besar."

    ---

    ayat di atas berbahaya kpd aqidah krn ia berbaur menyamakan Allah dgn makhluk. Mungkin yang ingin saudari katakan ialah sedangkan ayah kita pun tahu mana lebih elok nak diberi, asikrim atau duit, apatah lagi Allah yang Maha Mengetahui.

    Menggunakan ayat 'seperti' akan membawa maksud sama, cth jika kita menyatakan Allah mendengar seperti kita mendengar, ia boleh menybabkan kita kafir krn menyamakan Allah dgn makhluk.

    Maka sewajarnya ayat ini ditukar.

    - cumanya jika perkataan2 kufur terkeluar tanpa sengaja ianya dimaafkan.

    wallahua'lam.

    BalasPadam
  2. wslm wbt.. centu ke?!! em, dah tukar dah. tapi x brape reti nk tulis ayat lain.. cam ni bole ke?

    apapun jazakallah atas teguran..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....