Sabtu, 29 Mac 2008

maruah saudara Islam.. (Keutamaan yang sering terabai dlm berDAKWAH)




Dalam kita menyahut seruan Nabi Muhammad saw yang tercinta, kita seringkali terlepas pandang sunnah-sunnah baginda dalam bergerak kerja.. kemudian apabila hasil dakwah kita mengecewakan, kita bersedih hati hingga ada yang berputus asa dan berhenti berdakwah..

sahabatku yang amat-amat saya sayangi..

izinkan saya berkongsi coretan ini agar kita sama-sama dapat memperbaiki usaha dakwah kita.. saya tidak memberi jaminan bahawa jalan dakwah yang kita pilih ini akan semakin mudah.. tetapi saya berharap kegigihan kita dalam memperbaiki kualiti usaha dakwah kita dari semasa ke semasa ini mendapat belas kasihan Allah dan seterusnya memberkati usaha kecil kita ini.. semoga sedikit bakti yang dicurah ini akan menjadi begitu besar nilainya di sisi Allah Yang Penyayang..

sahabat2ku..
kita berada di atas satu jalan yang sama..
kita mahu ke destinasi yang sama..
ada di antara kita yang begitu cepat melangkah, ada yang lambat..
ada yang berjalan lurus, ada yang jatuh bangun..
semoga di destinasi terakhir, tiada seorang pun di antara barisan kita tercicir di tengah jalan..

sahabat2ku..
saya berharap apa yang saya bakal coretkan ini dapat menyentuh hati sahabat-sahabat dengan baik.. hakikatnya, hati yang saya fokuskan untuk disentuh ialah hati sendiri.. kerana hati saya selalu terlupa dan terlalai dengan ujian dalam nikmat yang Allah beri ni.. kepada sahabat fillah yang mengenali saya dengan mata kasar mereka, ingat-ingatkanlah saya selalu.. saya takut.. saya takut saya akan hanyut dalam dunia fana ni.. tegurlah saya, berilah saya nasihat.. saya takut di akhirat nanti saya akan menangis penuh penyesalan.. andai teguran sahabat-sahabat akan mengguris hati saya dan menyebabkan saya menangis, itu jauh lebih baik dari membiarkan saya menangis menyesal yang sia-sia di hadapan Ya Rabbul Izzati..

kepada sahabat-sahabat fillah yang online utk blog ini, doakan saya agar hamba daif ini terus setia dalam mengosongkan hatinya dari makhluk dan dunia.. dan hanya mengisi hatinya dengan cinta tulus Yang Esa dan Rasulullah saw..

+++
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Dalam kita berdakwah, kita seringkali terbuai dengan semangat yang begitu membara sehingga terlupa beberapa perkara.. kalaupun kita tidak lupa, kita mengabaikannya pula..
apakah perkara itu?
betapa ramai di antara kita yang sanggup mendedahkan keaiban seseorang Islam yang lain ketika berdakwah. sedangkan maruah seseorang Islam adalah sesuatu yang sangat mulia dan berharga..

Nabi saw bersabda : "Sesiapa yang menutup keaiban saudara Islamnya, Allah swt akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat. Allah swt akan menolong hambaNya selagi hambanya itu menolong saudaranya."(Muslim & Abu Daud)

di hadith lain baginda bersabda: "Sesiapa yang menutup keaiban saudaranya, Allah swt akan menutup keaibannya pada hari kiamat dan sesiapa yang mendedahkan keaiban saudaranya yang Islam, Allah swt akan mendedahkan keaibannya, sehingga dia akan dimalukan di dalam rumahnya sendiri." (Ibnu Majah)

ringkasnya, terdapat banyak riwayat yang mempunyai maksud yang sama dengan hadith di atas.. oleh itu sahabat-sahabat yang dikasihi, kita sebagai pendakwah sangat perlu menyembunyikan keaiban seseorang dan yang lebih penting daripada itu menjaga maruahnya.. Nabi saw pernah bersabda : " Sesiapa yang tidak menolong saudara Islamnya ketika maruahnya dijatuhkan dan dihina, maka Allah swt tidak akan menghiraukannya ketika dia memerlukan pertolongan." (Abu Daud) ** dipetik dari kitab Khairil-Mawa'iz

Dalam hadith lain baginda bersabda : "Riba yang paling buruk ialah mencemar maruah seorang Islam " (Abu Daud)** dipetik dari kitab Talkhisil-Akhbar

demikian juga terdapat kenyataan dalam banyak hadith yang memberi sekeras-keras amaran terhadap perbuatan mencemar maruah seorang islam..

sahabat-sahabat fillah ku..

sangatlah penting untuk kita yang mengaku sebagai pembawa agama atau da'ie atau pendakwah atau ahli agama..
mengambil berat semasa usaha menyampaikan kebaikan dan mencegah kemungkaran, agar usaha kita itu tidak mendedahkan keaiban seseorang Islam.. mana-mana kemungkaran yang dilakukan secara sembunyi hendaklah dicegah secara sembunyi dan yang dibuat secara terang-terangan hendaklah dicegah terang-terangan.. di samping itu, semasa mencegah kemungkaran, maruah dan kehormatanna mesti dijaga sedaya yang boleh.. jika tidak.."pahala hilang, dosa yang dapat.."

kesimpulannya..
setiap kemungkaran perlu dicegah kerana amaran keras bagi mereka yang membiarkan kemungaran tanpa ada usaha untuk pembaikan.. namun usaha dakwah ini wajib berhikmah.. memenuhi adab berdakwah.. anatara adab berdakwah ialah bercakap dengan lemah lembut. apabila seorang pendakwah telah terkasar bahasa ketika menasihati Khalifah Ma'mun al-Rashid beliau telah berkata :
"Berlemah lembutlah terhadap saya kerana apabila Allah swt menghantar orang yang lebih baik dari kamu iaitu Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s kepada yang lebih buruk dari saya iaitu Firaun maka Allah swt telah berfirman : "Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya dengan kata-kata yang lemah-lembut supaya dia sedar atau berasa takut." (20:44)"

seorang pemuda telah menemui Rasulullah saw dan memohon, "Izinkanlah saya melakukan zina."
Para sahabat r.a tidak dapat bersabar dengannya lalu memarahinya. Nabi saw berkata kepada pemuda itu :"Hampirlah ke sini." kemudian baginda saw bersabda: "Adakah kamu ingin orang berzina dengan ibumu?"
Jawabnya "Tidak sekali-kali. semoga Allah swt menjadikan saya tebusan tuan."
Kemudian Rasulullah saw menjawab : "Demikian juga orang lain tidak mahu perbuatan itu dilakukan terhadap ibunya"
kemudian Rasulullah saw bertanya : "Adakah kamu suka anak perempuanmu dizina?"
Dia menjawab dengan jawapan yang sama.
Kemudian Rasulullah saw menjawab : "Demikian juga orang lain tidak mahu perbuatan itu dilakukan terhadap anak perempuan mereka."
seterusnya Rasulullah saw bertanya soalan yang serupa terhadap saudaranya yang perempuan dan ibu saudaranya. bagi tiap-tiap soalan pemuda itu menjawab :"Tidak sekali-kali. semoga Allah swt menjadikan saya tebusan tuan."

lalu baginda saw meletakkan tangannya yang mulia di atas dada pemuda itu seraya berdoa, "Ya Allah.. sucikanlah hatinya, ampunkanlah dosanya dan pelihara kemaluannya dari maksiat."
Perawi berkata bahawa selepas peristiwa itu tiada sesuatu yang lebih dibenci oleh pemuda itu daripada zina.

kesimpulannya..
kita hendaklah berusaha untuk memperbaiki diri orang lain melalui pengubatan,berdoa, memberi nasihat dan berlemah lembut, dengan membayangkan, sekiranya saya berada di tempatnya bagaimanakah cara yang saya suka dinasihati oleh orang lain..

Untuk renungan bersama :

Etika memberi nasihat oleh Imam Shafie :

”Berilah aku nasihat di waktu aku bersendirian dan janganlah nasihati aku waktu aku berada di tengah kerumunan orang. Memberi nasihat di tengah keramaian orang sama ertinya dengan penghinaan. Dan aku tidak sudi mendengarkannya. Apabila kau tidak sependapat denganku, dan aku tidak mahu mematuhi nasihatmu, janganlah marah..”

Sabda Nabi saw:
”Sekuat-kuat ikatan iman adalah bersahabat kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, cinta kerana Allah dan membenci kerana Allah.” (Riwayat Thabrani)

Sabda Nabi saw:
” Sesungguhnya kamu sekalian tidak akan sanggup mempengaruhi manusia dengan hartamu, maka dari itu pengaruhilah mereka dengan wajah yang manis dan budipekerti yang baik.””

1 ulasan:

  1. Salam,dalam duk surf internet td,ttbe terklik pd post2 yang ad dlm blog ni.Alhamdulillah....sgguh kmas n mntap pnulisan dlm blog ni.Moga ilmu ini dpt dsebarkan dgn sluasnya.Pngisian yang ckup mnyentuh hti...Teruskan prjuangan...

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....