Sabtu, 15 Mac 2008

kasih ibu ayah.. membawa ke syurga


Sabda Rasulullah saw:

  • “Semua dosa akan ditangguhkan Allah (balasannya) menurut kehendakNya hingga ke hari kiamat, kecuali (balasan) menderhaka kedua ibu bapa, maka sesungguhnya Allah menyegerakan (balasan) kepada pelakunya di masa hidupnya sebelum matinya. ”

(Riwayat Hakim)

  • “Tiga manusia tidak akan masuk syurga; iaitu: Orang yang menderhaka kedua ibu bapanya, lelaki yang tidak punya maruah terhadap keluarganya(dayus) dan perempuan yang menyerupai lelaki.” (Riwayat Nasa’i, Bazzar dan Hakim )

Ya Allah.. ku harap Kau memahami luahan hati ini yg ingin dicintai.. kuharap Kau menghayati sentuhan jiwa ini yang ingin disayangi..Ya Allah.. Engkau telah mengurniakan daku apa yang daku sukai maka jadikanlah daku dapat menggunakan kurniaan itu seperti yang Engkau cintai..

Kata Abdullah ibn Mas’ud : “Ada sekali kutanya pada Rasulullah saw “Amalan (manusia) yang manakah yang paling diredhai Allah swt? ” Jawab baginda saw “Solat.” Kemudian kutanya, “Yang mana pula selepasnya (mengikut susunan keredhaan)?” Jawab baginda saw “Menghormati dua orang ibu bapa,” Katanya lagi, “Selepasnya apa lagi?”. Jawab baginda “Jihad”.”

Di dalam sebuah hadith diriwayatkan bahawa: “Pintu-pintu terbaik untuk memasuki syurga ( Jannah) ialah bapa. Jikalau kamu ingin, jagailah dia; jikalau kamu suka , binasakanlah dia.” Seorang sahabat telah bertanya kepada Rasulullah saw : “Apakah hak-hak seorang bapa?” Baginda saw pun menjawab “Merekalah Jannahmu dan Jahannammu.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....