Khamis, 5 Februari 2015

Redha seorang isteri

Alhamdulillah sudah masuk minggu ke tiga menjadi pengedar mee An'Nur. Ianya pengalaman baru yang amat beharga. Sebelum ini saya cuma menjadi guru tuisyen. Lebih 12 tahun saya mengajar budak-budak, kali ini demi nak menyokong usaha suami dan memberikan yang terbaik kepada anak, maka saya buat keputusan berhenti kerja.

Sekian lama biasa pegang duit sendiri, seronok membeli belah, seronok bersedekah dan lain-lain.. Apabila menjadi suri rumah, maka perlulah ubah tabiat suka hati dengan duit. 

Apabila diri rasa berkeinginan kepada sesuatu, saya akan solat dan berdoa.

Apabila diri rasa terfikir kepada sesuatu yang tidak baik, maklumlah syaitan suka bisikkan macam-macam yang negatif supaya kita bersedih, saya lawan dengan baca quran dan barakah makkiyah.

Banyak permintaan bekas-bekas pelajar supaya saya meneruskan kelas, kadang-kadang hati terigin nak kembali mengajar, sampai termimpi-mimpi banyak kali saya pergi mengajar. Bukan suami yang halang saya mengajar, tapi saya sendiri yang rasa belum sanggup dan belum bersedia. 

Dulu sebelum berhenti kerja, saya fikir banyak kali untuk berhenti. Saya tidak risau sangat tentang apa pandangan orang luar tentang keluarga saya sebab sebelum ini saya memang tidak peduli pun apa pandangan orang luar. Selagi keluarga saya masih berlandaskan yangAllah redha, cukuplah. Saya paling takut kalau saya jadi isteri derhaka apabila keinginan saya tidak mampu dipenuhi oleh suami. Bolehkah saya berakhlak mulia kepada suami tatkala suami tidak mampu memberikan saya sesuatu yang mungkin saya sangat hajatkan? 

Senarai hajat saya panjang... Hehe.. 

1. Nak bersalin di hospital yang disambut oleh doktor pakar perempuan dan suasana selesa.
2. Nak pergi mengelilingi dunia dengan suami
3. Nak dapur besar dan cantik
4. Nak penghawa dingin satu rumah
5. Nak tembok besar mengelilingi rumah supaya tidak perlu bertudung keluar rumah
6. Nak ada taman luas dan cantik di laman rumah
7. Nak ada kebun sendiri tapi bukan saya tukang kebun
8. bla bla bla...

Tapi apabila pandang wajah suami yang comel lagi baik hati...Yang sanggup buat kerja tambahan jual kotak, plastik dan besi untuk ekonomi. Kerja utama suami ialah jadi pengedar mee An'Nur iaitu mengedarkan mee tanpa asid borik,wax dan MSG ini ke seluruh dunia (sekarang baru dalam Malaysia.. Moga-moga dapat sampai ke seluruh dunia)

Like sini -----> Mee Wantan An'Nur

"Tak apalah kanda. Kanda diizinkan Allah keluar 40 hari, keluar 3 hari dan dapat khidmat di masjid. Itu tandanya rezeki yang berkat."

"Tak apalah kanda, nanti di syurga baru kita tinggal di rumah cantik.. Moga dapat masuk syurga tinggi sekali. 

"Sesungguhnya di Syurga terdapat seratus darjat yang Allah sediakan untuk orang yang berjihad di jalan Allah. Antara dua darjat seperti jarak antara langit dan bumi. Maka jika kamu meminta kepada Allah, mintalah al-Firdaus al-A'la. Sesungguhnya ia berada di tengah-tengah Syurga dan tempat yang paling tinggi. Di atasnya terdapat Arasy Allah. Daripadanya mengalir sungai-sungai Syurga. (Riwayat al-Bukhari)

Rasulullah S.A.W bersabda “Adapun 3 orang yang pertama kali masuk surga adalah syahid, seorang hamba yang tidak disibukkan oleh dunia dan taat kepada Rabbnya dan orang fakir yang memiliki tanggungan namun ia menjaga diri dari meminta minta (HR. Ahmad). Orang yang miskin akan masuk surga terlebih dahulu dari orang-orang kaya karena mereka tidak memiliki sesuatu untuk dihisab. Selisih waktu antara keduanya adalah 40 tahun. (HR. Muslim).

:) Syukur alhamdulillah saya yakin Allah akan tunaikan hajat saya....


5 ulasan:

  1. Semoga Allah permudahkan semuanya Lillah ;)

    BalasPadam
  2. Aaamiiin... Moga Allah permudahkan segala urusan mu juga

    BalasPadam
  3. Syukur sy membaca coretan pn di sini...
    Baru saya faham kelebihannye kenapa perlunye tembok yg tinggi mengelilingi rumah...jkkk..salam kenal ^_^

    BalasPadam
  4. Syukur sy membaca coretan pn di sini...
    Baru saya faham kelebihannye kenapa perlunye tembok yg tinggi mengelilingi rumah...jkkk..salam kenal ^_^

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....