Rabu, 24 Februari 2010

menjadi si bertuah

“Kak.. akak anak yatim?” berseri-seri wajah si ‘abang’ yang darjah lima memandang wajah saya. Semenjak dari tadi tangannya asyik bermain angin ‘aircond’ yang menghembus dari dalam kereta saya. Sekejap dia merapatkan wajah ke lubang udara sejuk itu, sekejap dia meletakkan tangannya pula di situ..

“Akak ada mak abah lagi…”jawab saya. Wajah si abang kecewa. Barangkali dia mengharapkan saya menjadi salah seorang anak yatim dewasa yang boleh dia contohi dan berkongsi rasa.. serta merta saya teringatkan pada Romlah, seorang sahabat yang patut adik-adik ini kenali..

Aduhai sayang…

“Abang tahu tak… jadi anak yatim ni sangat bertuah!” saya memujuk. Wajah si abang berkerut. Tiba-tiba muncul si adik dari luar tingkap kereta dan menarik leher saya supaya saya memandang wajahnya.

“Kakak! masuklah rumah dulu,”pelawa si adik sambil tersenyum lebar.
“Tak apa dik, akak nak kena balik cepat ni.. mak mana?”balas saya.
“Mak… kejap lagi mak keluar..”jawab si adik sambil tangannya bermain hembusan udara sejuk melalui tingkap kereta saya yang terbuka.

ini si adik.. saya terlupa di mana saya simpan gambar si abang =.=

“Kak, kenapa kata bertuah? Akak tak…”si abang menghampiri saya meminta penerangan sementara si adik bergayut di sebelah tangan saya.

“Sebab…..” saya menyusun ayat dalam otak..

“Sebab Nabi Muhammad anak yatim.. dan Nabi Muhammad jadi orang yang sangat hebat bila baginda besar.. macho sungguh lah! ha.. Allah sangat sayang pada baginda.. sangat-sangat sayang.. Nabi Muhammad sendiri pun sangat-sangat sayang pada anak yatim… hinggakan Nabi kata, siapa yang bela anak yatim, nanti di syurga akan jadi seperti ini rapatnya dengan nabi Muhammad…”kata saya sambil menunjukkan dua jari tangan yang rapat. si abang meniru tangan saya..

“hubungan yang sangat rapat..sangat erat….”saya memberi penegasan. Si adik masih sibuk bermanja-manja dengan bermain jari-jari tangan saya yang lain.

“kan best.. bestnya dapat jadi ‘best friend’ Nabi… akak nak macam tu.. nanti akak nak bela anak yatim… abang pun bela lah sekali.. nanti kita dapat jumpa Nabi..”sambung saya lagi sambil tersenyum.. si abang membalas senyuman sambil mengangguk.

si adik melentokkan kepalanya di bahu saya. saya mengusapnya..
“Orang yang bela anak yatim dapat selalu usap kepala anak yatim.. bila usap kepala ni, nanti dosa-dosa gugur… kan best..”kata saya. si adik tersenyum riang.

"Abang boleh buat macam tu pada adik hari-hari.."kata si abang.
"Buat jangan tak buat.. rugi kalau tak buat.."saya memberi semangat. si adik ketawa kecil, terhibur.

Ibu mereka muncul dengan pakaian tidur..
“Maaflah menyusahkan..”kata si ibu.
“Tak apa makcik... dia dah rindukan sangat emaknya..”saya menyambut tangan si ibu.

Sebenarnya kami sedang menganjurkan program kem anak soleh untuk anak-anak yatim selama sehari semalam. Si adik merengek nak balik, puas dipujuk tetapi tetap tidak berjaya.. maka terpaksalah saya menghantarnya pulang.. disebabkan saya tidak tahu jalan ke rumah mereka, saya bawa sekali si abang sebagai penunjuk jalan..

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Orang-orang yang bertanggungjawab mengurus anak yatim, baik dari keluarga sendiri atau tidak, maka aku dan dia seperti dua ini di syurga kelak.” Dan baginda memberi isyarat dengan merapatkan jari telunjuk dan jari tengah (ertinya berdekatan).”

~Bukhari~

2 ulasan:

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....