Sabtu, 14 Jun 2008

selamat tinggal duniaku..:'-(

andainya terhenti nafasku di sini.. terhenti pada saat ini.. selesailah sudah urusan duniaku..
:'-( Tinggal lah mak abah tersayang.. tinggallah adik-adik comelku.. tinggallah sahabat-sahabat kesayanganku.. tinggal lah segala projek yang belum siap.. :'-(

Pagi tadi atuk call mak. Atuk beritahu yg paklong masuk ICU. Paklong kena 'STROK'. separuh badan lumpuh.. sebelah kiri.. jantung kan sebelah kiri, kiranya kritikal la ni.. Doktor kata "sekejap dia ada, sekejap tak ada.."
"Ha? Tak ada? Eh, macam mana tu?"saya tak faham.
"Koma.."mak jawab.

Mak menangis. merah mata dan hidung mak. suara sebak. pagi tadi kami berempat (mak,amin, hafiz dan saya) baca yassin. mak tunggu abah sampai dari out station sebab nak ajak balik Johor..

Pak long okey je pagi semalam.. rutin harian, dia berniaga depan masjid. tiba-tiba dia nak pitam, then pengsan. masa di hospital dia kena strok.
"Mak takut.. mak membayangkan kalau mak di tempat dia, koma.. dan big possibility lepas ni dia tak mampu nak kembali segar macam sebelum ni.. mak teringatkan ibadah mak.. taubat mak.. mak sedih.. masa solat subuh tadi mak rasakan macam this is my last prayer.. dan masa mak mengaji, this is my last.. "

Wajah paklong terbayang-bayang di ruang mata saya. orangnya baik. saya sayang dia. hm.. saya tak ingat kalau kami pernah berbual. rasanya macam tak pernah seumur hidup ni saya berbual dengan dia. cuma sekadar senyum je bila terserempak.. cukuplah.. masa kanak-kanak dulu saya selalu bermain di rumahnya. anak-anaknya takut pada dia. kata mereka dia ni garang sangat.. alah, abah saya pun garang. so tak kisahlah dia garang ke tak.. bagi saya, asalkan lelaki tu tunaikan tanggungjawab dia,tak abaikan family.. dah kena syukur sangat2.. kat luar sana terlalu banyak ayah yang abaikan family.. saya sayangkan pak long.. :'-(

Mak, abah dan amin balik Johor akhirnya.. hafiz pula keluar ke KL jumpa kawan-kawan yang datang dari Pahang. Saya? tinggal di rumah sebab kena ganti tugas mak melawat adik di asrama.. Allah teman..

Petang tu masak sikit untuk dibawa ke asrama Ali. Dekat je, SBP Integrasi Rawang.. kami makan berdua di kantin. mak tak de, tak best.. saya cuba meniru mak saya, tanya Ali tentang performance study dia.. hm.. lepas tu pergi ambil hafiz di KTM.. sekali lagi saya meniru ayat mak saya.. "nanti hafiz pergi solat di surau naik Kancil," chewahh saya beri arahan sambil parking Toyota Unser di laman rumah.
"Sekarang nak mandi, lepas tu nak pergi surau.. sebab ada klon mak suruh pergi surau.."usik hafiz. saya tergelak.. Walaupun baru 5 jam mak tak ada, saya rindukan mak...

Bumi ini berputar.. satu saat nanti akan kembali putarannya ke titik asal.. dalam hidup ini kita tak akan sunyi dari cabaran bersilih ganti.. yang pasti setiap cabaran yang bermula akan ada akhirnya.. sabar sedikit je lagi.Dalam hidup ni,kita berkongsi kasih dengan orang lain. Kita tak boleh menafikan yang kita perlukan org2 di sekeliling kita utk sokong kita, especially waktu sedih.. dan kita tak boleh mengabaikan org sekeliling kita sebab they also need some one..
Lupakanlah hak kita yang orang lain tak tunaikan.. sebaliknya ingatlah hak orang lain yang ada pada kita yang kita perlu tunaikan..

Keredhaan Allah terletak dalam ketaatan hambaNya.. anak-anak wajib mentaati mak kerana di situlah keredhaan Allah.. isteri wajib mentaati suami kerana di situlah keredhaan Allah.. Semoga kita semua dalam keredhaan Allah berpanjangan, amin...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....