Rabu, 28 Julai 2010

Berteduh dalam redha Mu ya Latiff....



Dalam tempoh 3 minggu ni macam-macam yang berlaku dalam hidup saya. Dan Subhanallah ianya sangat best! Bila diingat semula rasa nak senyum je.. Macam-macam kerenah manusia ni.. Subhanallah..

Last week saya berhenti kerja dari sebuah syarikat motivasi. Berhenti bukan sebab kerja tu tak best tapi atas sebab nak cari redha mak abah. Seronok selalu outstation, tidur hotel. Jumpa dengan ramai orang hebat termasuklah Dr Sheikh Muszaphar dan lain-lain. Staf-staf pun baik-baik, rasa macam 1 happy family. Kerja pun interesting sebab sambil bekerja sambil berdakwah. Hinggakan kalau tengah demam sekalipun, bila tiba time kerja je serta merta segar bugar. Apapun semua tu adalah kenangan yang sangat sweet.. Alhamdulillah.. Semalam ex supervisor hantar email mendoakan saya dapat yang terbaik dalam hidup. Amin Ya Mujib... Inshaallah after this saya akan dapat yang lebih baik! :)

Minggu ni whole week saya ambil alih tugas emak jaga adik & rumah (include my cat & kura-kura) memandangkan emak abah ke luar negara. Sambil menghadap laptop conference meeting AMANI sambil menggoreng di dapur sambil melayan adik saya. Wah! akhirnya kentang di dalam kuali garing! Nasib baik tak rentung.. Kemudian ke kedai shopping makanan untuk adik dan makanan untuk kura-kura. Disebabkan nak pastikan adik saya solat berjemaah maghrib isyak di masjid maka saya pun turut stay di masjid. Malam yang ada kuliah dapatlah pengisian rohani, malam yang tak ada kuliah saya akan mengaji..
Seronok juga jadi housewife ni kan... :)

Semalam ada orang call offer kerja dengan syarikat motivasi mereka. Erm.. saya tak boleh nak buat keputusan segera. Apa-apa kena bincang dengan my parents dulu. Kalau ikut di hati rasa macam agak berat because tujuan saya bekerja bukan hanya sebab duit semata-mata. Apa yang utama ialah keberkatan hidup dan keredhaan my parents.. Adakah saya sedang mensia-siakan offer ni? I dont think so... :)

Saya terfikir nak further study.. Tapi tak minat nak ambil Master dalam bidang saya. Boleh tak if saya nak tukar bidang? Boleh tak kalau saya nak jadi seorang teacher? :) :) :)
Language teacher? How about jadi English teacher? Adik lelaki saya menyokong penuh dan dia cadangkan saya ke luar negara. Then one of kawan saya cadangkan saya study bahasa Arab. Erm, saya tak ada basic tapi she said boleh ambil basic di sana terus. (Yang ini pun study luar negara). Sekarang saya masih sedang mengumpul maklumat.. Mana satu pilihan hati ye? Apapun keputusan di tangan my parents.. :)

If saya ke luar negara, bagaimana dengan AMANI?
Semalam saya dengar ustaz yang bagi kuliah maghrib tu kata
"..keberkatan itu akan membuat sesuatu itu berkekalan..."

saya tersenyum memandang Romlah.
Ya, ukhwah yang berkat itu akan menyebabkan hubungan itu berkekalan..
Ya, urusan-urusan yang berkat itu akan menyebabkan urusan-urusan itu berkekalan..
walaupun hebatnya ujian yang melanda, namun ianya akan tetap kekal dan berterusan sebab Allah memeliharanya..
Semoga Allah memberkati AMANI dan memberkati gerak kerja AMANI dan segala sesuatu yang berkaitan dengan AMANI. Saya sayangkan AMANI...
Walaupun kami selalu tak ada duit, tak cukup kaki tangan untuk buat kerja tapi bantuan Allah sentiasa mengiringi.. Subhanallah... Sedikit bakti yang dicurahkan, berlipat ganda anugerah yang Allah kembalikan..
Sujud syukur!! Alhamdulillah ya Allah........

Bercakap tentang sujud syukur,saya ada satu kisah lucu.
Bulan lepas ketika misi ziarah janda dan anak yatim ke Selatan Thailand, saya telah menyerahkan dokumen-dokumen anak-anak yatim tersebut pada seorang sukarelawan lain yang akan pulang lewat ke Malaysia. Dan dokumen itu hilang! puas kami mencarinya...

Allah sahaja yang tahu betapa cemasnya saya sepanjang waktu tu. Akhirnya ketika dalam dalam kereta di Melaka, saya check email (melalui handphone) dan dapat berita daripada sahabat Thailand yang mereka terjumpa dokumen tu di pejabat mereka. Serta merta saya keluar daripada kereta dan bersujud di atas jalan raya. Selepas bangkit daripada sujud tu baru saya terasa agak malu sebab di belakang saya adalah sebuah restoren dan saya sedang berada di parking lot mereka.. Batu-batu kecil dan pasir melekat di dahi.. Adik saya yang duduk di bahagian driverterkejut dan cuba untuk snap gambar tapi tak sempat. Kenapa nak ambil gambar?

"Sebab pelik,"katanya

Pelik?

haha.. Sungguh semakin hati ni sayangggg pada Allah... Orang lain mungkin tak faham betapa hati ini sangatlah bersyukur, sebab mereka tak rasa apa yang saya rasa...
Susah nak explain, tak tahu nak guna ayat yang macam mana..
Rasa lucu dan malu juga bila diingat semula..

Back to topic.. erm, what should i do?
Saya tak kisah apa-apa pun asalkan sesuatu tu dapat mendekatkan saya pada Allah dan mendapat redha mak abah..
so conclusionnya saya akan teruskan mengumpul maklumat untuk dibentangkan kepada emak abah apabila mereka balik nanti...

dan saya beristikharah semoga Allah beri saya petunjuk yang terbaik untuk saya!

last sekali (pinjam pesan Shafiq lagi) "ingatlah untuk melihat Allah dalam segala kebaikan kerana makhluk cuma sarana; maka kuatkanlah pergantungan, keterikatan dan kesyukuran pada-Nya setulusnya, ya sahabat.. :) "


''...dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah
(dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya),
nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar
(dari segala perkara yang menyusahkannya).

Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.
Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah,
maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).
Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya.
Allah telahpun menentukan kadar dan masa
bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."

(At-Tallaq :2-3)

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....