Khamis, 1 Julai 2010

peribadi sahabat sejati


Rasulullah SAW bersabda mengenai keperibadian sahabat sejati yang bermaksud:

“Mahukah kamu aku beritahukan mengenai orang baik di kalangan kamu? Para sahabat menjawab: Ya Wahai Rasulullah. Baginda SAW bersabda: Apabila kamu memandang kepada mereka, kamu teringat kepada Allah.

Kemudian Rasulullah SAW bersabda lagi, bermaksud: “Mahukah kamu aku beritahukan orang yang jahat di kalangan kamu? Mereka ialah orang yang suka melaga-lagakan antara dua orang, yang suka merosakkan hubungan kasih sayang antara mereka yang berkasih sayang dan suka mencari aib cela orang yang baik-baik.”

(Hadis riwayat Imam Ahmad)



sedikit muhasabah buat diri kita...

"Saat aku menjadi
pemaaf, dan tiada berperasaan dengki: hatiku lapang, jiwaku bebas
daripada bara permusuhan. Ketika musuhku lalu di hadapanku, aku
senantiasa menghormatinya. Semua itu kulakukan supaya terjaga diriku
daripada kejahatan dan kemungkaran (diriku dan dirinya)."

[Al-ImamAsy-Syafi'i rahimahullah]


Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....