Isnin, 13 Julai 2009

sulaman kasih berbenang perjuangan... :)

mata dah tak boleh nak buka.. ngantuk tahap maksimum.. semalam drive sampai pukul 2malam dari selangor.. keesokkannya pula pukul 8pagi dah bertolak ke UTP.. selepas selesai misi di pagi hari, bersambung ke misi petang.. ke sabak bernam pula.. ngantuk.... zzz

bila mengintai ke cermin tengah, la... diorang dah tidur..huhu..
nasib baik mak cu tak tidur.. dia la yang bersembang supaya driver (saya la) ni tak tidur..

setelah selesai misi di petang hari.... ternyata mata sudah gagal menahan dari tertutup..
"nak pergi tepi laut..."pujuk saya.

"nak nasi lemak.. nasi lemak yang kita pernah makan dulu di tepi laut..."sambung saya lagi..

ish3.. mata ngantuk tapi boleh lagi nak makan.. masa tu ternampak sign board Bagan Nakhoda omar.. serta merta teringat zaman kanak-kanak dulu makan nasi lemak di tepi pantai.

"tak da nasi lemak la petang-petang ni.."sampuk mak cu.

kami semua dah solat jamak taqdim kecuali makcu.. so... singgahla di tepi laut.. makcu pergi solat asar sementara saya dan romlah, berkelah di atas batu..


"bahagianya...!" romlah happy..
hehe.. suka tengok dia happy.. tenangnya rasa melihat laut yang luas seolah tak bertepi.. ada ikan belacak melompat-lompat.. ada belangkas.. ada ular air.. ada ikan buntal yang mati.. burung-burung... subhanallah...

sungguh Allah Maha Bijaksana.. Dia menciptakan alam yang sangat indah ni... kombinasi warna awan, laut, pokok bakau, batu.. cukup harmoni warnanya...
damainya rasa..

selepas solat asar, makcu datang kepada kami bersama mak.. lepas makan, kami meneruskan misi di malam hari.. mak pulak drive.. sebab bateri saya dah habis (tertidur)..

sedar-sedar je dah pukul 1 malam di atas katil.. bangun tidur, mandi, solat dan baca buku yang dibawa dari rumah.. kisah Mariam ibu nabi Isa a.s.. (tajuk buku : wanita syurga & wanita neraka)

kemudian hampir pukul 4pagi, tertidur di ruang tamu bersama buku .. bila terjaga sudah pukul 5.30pagi.. emak sedang duduk di sebelah saya sambil bertelekung(dia sedang tunggu azan subuh)..

bermulalah hari seterusnya..

ni contoh salah satu produk yang bakal menjadi bisnes kami.. tempahan sulam online... ada lagi beberapa produk lain.. sekarang ni semuanya masih dalam proses..

walaupun penat berniaga ni, tapi rasa puas sebab dengan cara ni dapat mengaplikasikan pendekatan 'berdakwah dan berniaga bergerak seiring'.. saya tak tahu bagaimana caranya seseorang itu kalau nak pergi berdakwah tanpa dia ada duit untuk support dakwah dia.. tapi ada kan orang yang macam tu..

mencari rezeki yang halal itu kewajipan.. dalam hidup ni, hubungan dengan Allah kene sentiasa dijaga.. barulah hidup berkat..
saya berharap dengan saya bekerja ni, dapatlah saya membolehkan diri saya istiqamah di medan dakwah ni... amin...

Hayati firman Allah yang bermaksud:

Dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.
Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).
Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendaki-Nya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.
(al-Talaq: 3).

Umar al-Khattab ada menyebut:
"Aku hendak mati ketika jihad fisabilillah dan kalau tidak dapat, aku mahu mati ketika sedang berniaga".

8 ulasan:

  1. nak join.... huhuhu lillah kakna nak g umah lillah jumpa ngan mak lillah.. nanti jangan lupa ek gtau kakna bila nak balik sana lagi..=)insyaAllah nak p sangat2...

    BalasPadam
  2. ari kamis ni nak ke penang.. ada kuliah khamis petang.. jumaat petang plak ada usrah.. pastu baru btolak balik.. mungkin sabtu pagi btolak balik KL.. nak singgah permatang pauh umah mak angkat jap.. pastu straight ke kL..

    :D

    maila..........

    BalasPadam
  3. seronoknya p kerja.. hehe

    x sabar nk kerja gak!!
    nk rasai penat jerih memerah otak,

    sambil2 kerja berdakwah huhu..
    best2 :)

    =)

    BalasPadam
  4. oit sayang...

    penat jerih tu ialah 'PENATTTTTT'

    isk3..

    :D

    BalasPadam
  5. PENAT

    P : penat
    E : enti
    N : nanti
    A : akan
    T : tamat

    hehe.. so dont wori.. penat akan hilang jua.. yang penting the best memory together..

    Dont give up!! chaiyuk2!!!

    BalasPadam
  6. insyaALLAH nk makbulkan impian ayah. Kerja yang semua minta tapi penuh dgn tanggungjawab dan harus bersedia mental dan fizikal..

    insyaALLAH try my best untuk mkbulkan impian ayah.. =)

    BalasPadam
  7. Semua minta * = mereka minta dgn gembira tapi mereka x tahu pengorbanan yang harus di lakukan, penat jerih yang harus di berikan, ketahanan mental dan fizikal yg harus di tempuhi.

    leh agak rasanya.

    Ayah saya seorang guru yang berdedikasi.. saya x mmpu jadi seperti beliau. Tapi impiannya mahu anaknya mengikut jejak langkahnya..

    doakan saya istiqamah hati. :-')

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....