Khamis, 27 Mac 2014

Pengalaman Mengandung Dengan Slip Disk Tulang Belakang



Lama saya perap soalan ini tidak berjawab..
"Assalamualaikum lillah....akak ni silent reader blog awk...akak terjumpa blog tu bila cari maklumat ttg slip disk....masih sakit lg ke dan apa rawatan yg awk dh buat..ada pergi berurut x?? bgaimana keadaan awk semasa mgandung ni??Thn lepas akak keguguran mgkin sbb tulang belakang x kuat.. Then doktor nasihatkan akak supaya jgn mengandung buat masa skrg...."

Sebab saya ambil masa perap soalan atau berfikir bagaimana hendak menjawabnya.. Rasa sayu, pilu dan kelu membayangkan perasaan tuan badan yang bertanyakan soalan.

Akhirnya cekalkan hati. (dibantu oleh suami yang memberi idea untuk menjawabnya)

Saya berhenti mengambil ubat penahan sakit sepenuhnya pada tahun 2012. Jadi saya pilih tahan sahaja sakit itu.. Alhamdulillah saya ada bisnes sendiri iaitu mengajar tuisyen di rumah sendiri jadi saya boleh menahan diri berbulan-bulan terperap di rumah. Saya tidak mampu buat kerja-kerja rumah termasuklah masak makanan sendiri jadi saya minta bantuan jiran yang juga staf saya untuk masakkan makanan harian saya. Saya juga mengupah orang lain untuk mengemas rumah saya setiap hari. Saya tidur setiap selang dua jam dan setiap kali ada waktu rehat di antara waktu mengajar.

Orang kata saya tiada 'life'!

Bersyukur dengan apa yang ada.
Bersabar dengan apa yang tiada.

Ogos 2013 saya mendirikan rumahtangga dengan perasaan redha dan tawakal iaitu terima sahaja kehendak Allah tentang nasib saya selepas ini. Saya dinikahkan selepas zohor, dan majlis jamuan sebelah malam. Waktu lepas asar itu saya sudah keletihan dan menangis di bilik pengantin. Pinggang sudah sakit, kaki sudah sakit.

Semenjak berkahwin, suami banyak bantu urutkan badan sambil berdoa. Setiap kali saya baring, dia akan baring sama dan memeluk dari belakang dan badannya rapat ke badan saya. Barulah hilang rasa sakit-sakit.

Membaca bahan-bahan yang positif membantu mempositifkan pemikiran kita
Saya masih ingat doktor pernah berkata yang saya mempunyai peluang tipis untuk mengandung. Jika saya mengandung pula, saya mungkin akan bertambah-tambah sakit.. Alangkan tidak mengandung pun, sudah bisa setiap kali berdiri lama atau duduk di tempat yang tidak tegak, inikan lagi apabila mengandung.

Kira-kira dua bulan berkahwin, saya disahkan mengandung. Perut saya sakit memulas-mulas menyebabkan saya tidak dapat berdiri betul. Berguling-guling menahan sakit. Doktor pakar kata mungkin kandungan luar rahim. Jika benar, saya terpaksa menggugurkannya. Siang malam kami suami isteri berdoa dan alhamdulillah kandungan berada di tengah dan akhirnya membesar dengan baik.

3 bulan pertama mengandung, saya mabuk pening-pening dan terpaksa berhenti mengajar tuisyen. Selepas 3 bulan, saya mabuk semakin teruk, hampir setiap hari muntah. Semasa kandungan masuk 6 bulan barulah badan rasa segar, tiada pening-pening lagi tetapi darah saya pula tinggi dan terpaksa makan ubat darah tinggi dan gula dalam darah juga tinggi.

Saya berulang alik setiap dua minggu ke klinik untuk pemeriksaan kandungan. Setiap selang seminggu yang saya tidak ke klinik, jururawat pula datang ke rumah. Isnin minggu lepas saya dimasukkan ke hospital kerana bayi kurang bergerak, paras gula dalam darah yang tinggi dan tekanan darah tinggi.

Semenjak saya sakit, saya akan rehat apabila letih tanpa bertangguh. Jika letih terus rehat. Apabila mengandung juga, saya akan terus rehat apabila rasa tidak larat. Saya tidak peduli orang mahu kata apa. Setiap hari Sabtu dan Ahad, saya ada kursus asuhan anak-anak permata dari 8pagi hingga 6 petang. Jika saya letih, saya terus sahaja pergi baring di belakang bilik ceramah. Kadang-kadang saya tidur seketika.

Berat badan saya sudah 105kg dan kaki saya bengkak. Jadi saya solat duduk sahaja semenjak awal bulan Mac ini.

Motivasi untuk saya ialah melihat anak-anak murid berjaya. 
Seperti awal berkahwin, suami masih akan memeluk rapat-rapat saya dari belakang sewaktu sebelum tidur sambil mengurut dan berdoa. Mungkin keberkatan doa suami, kurang rasa sakit dan badan jadi lebih kuat.
Doa yang suami selalu baca adalah seperti berikut :


Anak ini rezeki Allah, hak milik Allah. Sepanjang tempoh mengandung ini, banyak kali saya rasa saya hampir 'berpisah' dengan dia. Sudah banyak kali saya menangis. Akhirnya saya redha. Dia tetap milik Allah sama ada kami sempat bersua wajah atau tidak. Allah tahu apa yang terbaik. Jika yang terbaik untuk kami ialah hidup, maka Allah akan mentakdirkan begitu. Jika yang terbaik untuk kami ialah mati, maka Allah akan mentakdirkan begitu.

Suami selalu kata setiap kali saya menangis "Kanda milik Allah, dinda juga milik Allah. Baby ini juga milik Allah. Semua yang ada di dunia dan akhirat adalah milik Allah."

Saya rasa lapang hati apabila mendengar ayat ini. Saya simpan ia erat-erat dalam hati.

Suami juga berkata, "Kita bukan setakat mahu bersama di dunia sahaja. Kita mahu bersama sampai ke syurga. Satu keluarga mahu bersama-sama di syurga."

Jadi, tiada apa yang hendak disedihkan apabila ada sesuatu yang tidak sempurna di dunia ini. Dunia ini memang tidak sempurna. Di syurga nanti kita tidak lagi akan sakit, kita tidak lagi akan cacat, kita tidak lagi akan hodoh, kita tidak lagi akan busuk. Di syurga, kita akan bersama anak-anak kita (walaupun di dunia ini dia gugur semasa dalam kandungan, di akhirat dia sudah menjadi pemuda atau pemudi yang kacak dan cantik). Di syurga tiada lagi derita, hanya tinggal bahagia... Sahaja...

Catatan : Kandungan sudah masuk 32 minggu, Alhamdulillah...





3 ulasan:

  1. assalamualaikum kak lillah :)
    walaupun entri ni dah lama, pastinya rasa itu kekal buat akk sekeluarga.
    sedih sy baca.. di fb takda cerita pasal ni. ni blog baru dapat baca..
    semoga akk sekeluarga didalam lindungan Allah.
    InsyaAllah amin..

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam..
    Mohon doa sahabat berpanjangan buat akak sekeluarga...
    Hanya Allah yang dapat membalasnya... :)

    BalasPadam
  3. assalamualaikum akak..sy baru tbaca entri akak..sy pghidap slip disk jugak..sy ad gamophobia..perasaan takut nk kwen.n philophobia..perasaan takut utk dicintai..sbb pnyakit slip disk..sy takut sy xbleh tunaikn permintaan org lain.sy takut ngn diri sndiri..sy dh usaha mcm² rawatan tradisional utk sembuhkn slip disk..mber ad ckp ad risiko klau mgandung..my mom pn ckp benda yg sama..bila google sy tbaca entri akak..sedih rasanya..hanya yg mengalami yg memahami perasaan sakit ni cmna..tmbah plak bila ad 'org baru' kan..sy pernah ke hsptal utk rwtn fisio tp sy lari sbb rwtn mbosankan..smpai ke hari ni sy biar sakit ni.mgkin takdir sy sbb sakit tu penghapus dosa kecil..😭😭😭😭ada suatu hri seorg lelaki ni nak masuk meminang..sy tpaksa tolak secara rasional..sy takut sy kcewakan si dia..ad yg cuba.smua sy tolak..sbb sy fkir sy xbleh mengandung..sy plak pnh patah peha n lari tulang pinggul..doktr pakar tulang sahkan sy kalau mgandung brisiko utk tulang pinggul..nak cari keja yg sesuai dgn diri sy pn susah.dgn xbleh bdiri lama.xbleh duduk lama..sy cuba jgk keje..bertahan selagi mampu..mgkn kalau terslip lg tulang blkg..mgkn dh truk utk kali ni(paralysed kekal) sy kuat utk nikmati hidup sblm sy jd makin teruk kak..😭😭😭sy rindu nk keja aktif mcm org normal lain..smoga akak cepat sembuh..dan smoga akak n sekeluarga dalam lindungan rahmat Allah..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....