Rabu, 23 Mei 2012

Sayangku, jangan putus asa!

Berpinar-pinar mata melihat angka-angka di dalam kertas. Saya sukakan matematik tetapi saya tidak suka mengira duit. Rasa bagai nak termuntah setiap kali perlu mengira akaun atau hutang. Bukankah sepatutnya saya mengira untung?

Menjadi majikan tidak sama seperti bekerja makan gaji. Menjadi majikan membuatkan kita sanggup mengikat perut supaya anak-anak buah kita dapat makan. Menjadi majikan membuatkan kita tiada 'office hours' supaya anak-anak buah kita dapat makan. Menjadi majikan membuatkan kita senyum dan bersemangat walaupun pada masa itu lutut rasa lemah dan jantung bagai mahu luruh. 

Setiap hari saya tidak dapat lari daripada memikirkan bagaimana mahu memajukan perniagaan sedia ada. Bagaimana boleh dibantu supaya staf-staf saya menjadi lebih efisien. Bagaimana boleh dibantu supaya pelaja-pelajar saya lebih cemerlang. Bagaimana boleh dibantu supaya manfaatnya lebih besar kepada umat ini.

Masih banyak yang saya perlu pelajari bagaimana hendak menguruskan staf-staf. Saya khuatir tidak dapat menjadi seorang majikan yang baik. Saya khuatir saya ada menyinggung perasaan staf-staf saya. Saya khuatir saya ada terlepas pandang sesuatu perkara dan staf-staf saya takut menegur saya. Saya khuatir saya berada dalam kelemahan yang mana staf-staf abaikan sahaja kerana saya berada di atas mereka.

Janganlah begitu....

Saya masih tetap seorang manusia. Saya tidak akan berada di sini tanpa mereka. Saya tidak akan mampu menguruskan semua ini jika mereka meninggalkan saya. Bagaimana mungkin manusia mampu hidup sendirian....

Saya tahu staf-staf saya berpaut kekuatan kepada bahu saya. Kerana itulah saya tidak boleh lemah. Lalu saya harus berpaut ke mana lagi kalau bukan kepada Allah?

Saya mencari-cari secebis kekuatan semoga tetap tenang.. tetap sabar.. tetap teguh...

"Cikgu... I... B.U... emak!" si kecil bersuara.
"Ibu... I.B.U.. Ibu.." saya membetulkan. Sahih si kecil cuma melihat gambar sahaja sewaktu meneka bunyi perkataan. Si kecil tersenyum tersipu-sipu. Ya, pada wajah si kecil inilah kekuatan yang saya cari-cari.Si kecil yang datang secara percuma ini menuntut keikhlasan daripada saya. Beliau tidak membayar apa-apa dan tidak memberi apa-apa kepada saya. Beliau datang 3 kali seminggu dalam keadaan yang mahu selalu cikgunya senyum, sabar, lembut dan ceria. Itulah terapi untuk saya....

"Inshaallah suatu masa nanti Dani akan boleh membaca semua buku-buku yang ada di sini!" saya berdiri menunjukkan buku-buku yang bersusun di dalam almari sepanjang 8 kaki di depan kami..

Maha Suci Allah yang menciptakan kekuatan... Dialah Maha Perkuasa...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....