Ahad, 23 September 2007

YANG MENYELAMATKAN DARI AZAB KUBUR



Yang Menyelamatkan Dari Seksa Kubur

Sabda Nabi saw :
Sesungguhnya aku telah bermimpi ajaib malam kelmarin. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi oleh malaikat maut untuk mengambil nyawanya, maka menjelmalah ketaatannya kepada kedua ibu bapanya, lalu menghalang malaikat maut itu daripadanya.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan, maka menjelmalah zikrullah, lalu mengusir syaitan-syaitan itu daripadanya.
Aku melihat juga seorang dari umatku telah diseret oleh malaikat azab, maka menjelang sembahyangnya serta melepaskannya dari tangan mereka.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang ditimpa dahaga yang berat, setiap kali dia datang ke sesuatu perigi, dia dihalang untuk meminum daripadanya, maka segera menjelang puasanya serta memberinya minum sehingga dia merasa puas.
Aku melihat juga dari umatku yang mengunjungi kumpulan para Nabi, yang ketika itu sedang duduk berkumpul-kumpul, setiap kali dia mendekati mereka, dia diusir dari situ, maka menjelmalah mandi junubnya sambil memimpinnya ke kumpulanku seraya menunjuknya supaya duduk disisiku.
Aku melihat juga seorang dari umatku dikabusi oleh suasana gelap gelita, di hadapannya gelap, di kanannya gelap, di kirinya gelap, di atas kepalanya gelap, di bawahnya juga gelap, sedang dia dalam keadaan bingung, maka menjelmalah haji dan umrahnya, lalu mengeluarkannya dari suasana gelap gelita itu dan memasukkannya ke dalam suasana terang benderang.
Aku melihat juga seorang dari umatku berbicara kepada kaum mukminin, akan tetapi tidak seorang pun dari mereka yang mahu membalas bicaranya, maka menjelmalah silaturrahimnya maka menyeru orang-orang itu, katanya : Wahai kaum mukmini, sesungguhnya orang ini sangat suka membantu kaum kerabatnya, maka sambutlah bicaranya, lalu mereka pun berbicara dengannya, mereka lalu bersalaman dengannya.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang menepis-nepis bahang api dan percikannya dari mukanya, maka menjelmalah sedekahnya lalu menabiri muka dan kepalanya dari api itu.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang diseret oleh malaikat Zabaniah ke merata tempat,maka menjelmalah amar makruf dan nahi mungkarnya seraya menyelamatkannya dari cengkaman mereka dan menyerahkannya pula kepada malaikat Rahmat.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang merangkak-rangkak, antaranya dengan Tuhan dipasang tabir, maka menjelmalah budi pekertinya seraya memimpinnya sehingga dibuka tabir tadi dan masuklah dia ke hadrat Allah Taala.
Aku melihat juga seorang dari umatku terheret ke sebelah kiri oleh buku catitannya, maka menjelmalah perasaan takutnya kepada Allah lalu menukarkan tujuan buku catitan itu ke arah kanan.
Aku melihat juga seorang dari umatku terangkat timbangannya, maka menjelmalah anak-anaknya yang mati kecil, lalu menekan timbangan itu sehingga menjadi berat pula.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang berdiri di pinggir Jahannam, maka menjelmalah perasaan gerunnya terhadap seksa Allah Taala lalu membawanya jauh dari tempat itu.
Aku melihat juga seorang dari umatku terjerumus ke dalam api neraka, maka menjelmalah air matanya yang mengalir kerana takut kepada Allah Taala, lalu menyelamatkannya dari api neraka itu.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang meniti titian Sirat manakala seluruh tubuhnya bergoncang, seperti bergoncangnya dedaun yan ditiup angin, maka menjelmalah baik sangkanya kepada Allah Taala lalu mententeramkan kegoncangannya itu dan mudahlah dia meniti hingga ke hujung titian itu.
Aku melihat juga seorang dari umatku sedang meniti di atas Sirat, kadangkala dia merangkak dan kadangkala dia meniarap, maka menjelmalah selawatnya ke atas diriku, lalu iapun memimpin tangannya dan mengajaknya berdiri dan meniti hingga ke penghujung titian itu.
Aku melihat juga seorang dari umatku sudah hampir tiba di pintu syurga, dan dengan sekonyong-konyongnya pintu ditutup, maka menjelmalah penyaksiannya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, lalu membukakan pintu-pintu syurga itu untuknya, sehingga dia boleh memasukinya.

(Berkata Al-Hafizh Abu Musa : Ini adalah Hadis hasan(bagus) diriwayatkan daripada Said bin Al-Musaiyib, Umar bin Zar dan Ali bin Zin bin Jad’aan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....