Jumaat, 3 Februari 2012

Jangan Takut, Allahkan ada (Part 4)





Tidak tahulah bagaimana hendak menulisnya. Tidak tahulah bagaimana hendak mengarang penulisan kali ini. Tidak tahu juga tajuk apa yang sesuai diletakkan. Sekadar mahu memotivasikan diri sendiri dan para pembaca yang dikasihi Allah supaya teruskan perjuangan hidup. Jangan berputus asa kerana Allah benci orang yang berputus asa.

Petang tadi bersembang dengan emak dan adik. Dalam banyak ayat-ayat emak, ada satu ayat yang sangat mengguris hati ini. Perasaan bagai terhenyak sangat-sangat jiwa ini. Sebenarnya saya sudah tahu perkara ini tetapi tidak pernah pula saya melafazkannya kerana ianya terlalu pedih.

Emak kata memang ramai bertanyakan saya melalui orang tengah tetapi emak saya kembalikan soalan kepada mereka bahawa sudikah mereka menerima saya dalam keadaan yang sakit ini? Lalu tiada jawapan. 
Saya sudah tahu jawapan itu. Saya sudah biasa dengan jawapan itu. Ada sahaja yang menghantar lamaran di laman sosial dan saya juga mengajukan soalan yang sama dan saya juga menerima respon yang sama.
Petang ini saya rasa sangat sayu. Petang tadi ketika makan nasi, air mata saya turun tidak berhenti sehingga masuk ke dalam pinggan. Saya bertanya dalam hati, kenapa menangis? Kenapa? Bukannya saya terdesak mahu berkahwin. Bukannya saya menaruh harapan kepada sesiapa. Kenapa menangis? 

Kemudian saya pandang tomato dan ayam panggang beserta nasi di dalam pinggan. :p
Saya pandang dinding rumah dan perhiasan yang ada di dalam rumah. Cantik.Alhamdulillah… :))

Saya dikelilingi nikmat Allah yang banyak. Sepanjang hidup saya sangat ingin menjadi cikgu, dan alhmdulillah hari ini saya sudahpun mengecapi keinginan itu. Sepanjang hidup saya sangat ingin membela kucing-kucing terbiar, alhamdulillah hari ini saya sudahpun mengecapi keinginan itu. Sepanjang hidup saya sangat ingin selalu bermonolog dengan Allah siang dan malam bermunajat kepada-Nya, alhamdulillah hari ini saya sudahpun mengecapi keinginan itu. Sepanjang hidup saya selalu berharap saya tidak perlu keluar rumah bercampur gaul dengan lelaki………………… sedangkan sepanjang zaman belajar saya sudah selalu berprogram dakwah ke sana ke mari dan tentulah ada kalanya pergaulan itu sukar dijaga…….. dan hari ini keinginan saya yang ini juga sudah terkabul…

Lalu untuk apakah air mata ini?

Ya Allah, sesungguhnya hidupku dan matiku untuk-Mu.

:))

Gembira dapat tinggal di rumah siang dan malam.
Gembira dapat mengajar di rumah sendiri. Murid-murid datang dan pergi setiap hari.
Gembira ada kucing-kucing yang memanjakan diri berkeliaran.
Gembira dapat solat sunat, membaca Quran dan apa sahaja amalan sunat tanpa sekatan.
Gembira dapat mengajar Quran via skype kepada muslimah berukhwah maya.
Gembira dapat membantu menguruskan perjalanan usrah Halaqah Malaysia menerusi internet.
Gembira dapat staf-staf yang melayani anak-anak murid kesayangan dengan baik. Saya sangat sayang kucing saya dan anak-anak murid saya jadi saya berharap staf-staf saya juga melayani mereka dengan sangat baik. Bukan kerana duit, bukan kerana arahan bos tetapi saya mahu mereka sendiri berjiwa penyayang.

Malam ini seorang anak murid menangis dan saya memeluknya erat-erat. Tagisannya bertambah kuat. Akhirnya setelah lama duduk, saya berdiri dan memeluknya sekali lagi sehingga tagisannya berhenti.
Selepas pelajar itu balik, saya membaca surat-surat luahan perasaan anak-anak murid saya. Saya selalu lakukan sesi luahan perasaan melalui surat begini dengan mereka. Saya membaca surat anak murid yang menangis tadi. Bergetar jiwa sebaik membaca tulisan si comel ini.

Wahai anak, bukan sahaja dirimu seorang yang benar-benar mahu kamu berjaya… cikgu pun mahu sangat melihat dirimu berjaya…  Wahai permata hati cikgu, kalian adalah harta cikgu.. Semoga kekal membahagiakan cikgu di dunia akhirat…

2 ulasan:

  1. kongsi2~
    bertabahlah..Allah itu sentiase disisimu..
    http://www.youtube.com/watch?v=GMNuNsZf1ro

    BalasPadam
  2. Bismillah,

    Assalamualaikum ukhti,

    Membaca setiap baris ayat menyentuh perasaan ana.
    Benar, nikmat ALLAH terlalu banyak telah dikecapi, namun hanya sekelumit yang tidak diperolehi.
    Agar kita sentiasa menjadi hamba yang sentiasa bersyukur.

    La Tahzan ya ukhti. InnALLAHama'ana.

    Muhasabah diri .
    Semuga di dalam rahmat dan kasih ALLAH.

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....