Selasa, 18 Mei 2010

Ya Allah.. jadikanlah kami orang yang bersabar..


Tekanan demi tekanan bertambah. Ya, hampir bingung.. Saya sangka yang mengejar saya seekor kucing, rupa-rupanya seekor harimau. Dan rupa-rupanya dalam masa yang sama, seekor singa juga sedang mengejar. Ada yang menyerang secara terang-terangan. Dan ada yang menyerang secara sembunyi.

Belajar dari sejarah.. kebanyakkan topiknya tidak indah! adakalanya tidak tahu lebih baik dari tahu... sebab bila dah tahu, susah nak buat-buat tidak tahu...

Dan perjuangan ini melibatkan akidah.. maka ianya menjadi fardu kifayah..
siapakah yang mahu menjadi satu golongan yang menunaikan fardu itu supaya selamat seluruh umat itu?
Siapakah?

"kita tubuhkan AMANI untuk bagi fikrah islam pada perjuangan mereka.."terang seorang senior saya.

Sebelum orang Islam sampai ke Patani, orang-orang bukan Islam dan puak sosialis sudah terlebih dahulu ke sana. Mereka bukan setakat menghantar bantuan, malah menyebarkan ideologi mereka.

Saya teringatkan misi dakwah ke perkampungan orang asli yang pernah saya terlibat ketika saya di tahun pertama USM.
Kawan-kawan saya bertanya "Kenapa mesti pergi sana? Bukankah susah keadaan di sana tu? Dah lah nak masuk ke kampung tu terpaksa bersabung nyawa, balik pun belum tentu lagi.."

jawab saya "Kita ada tuntutan fardu kifayah di sana.. orang kristian sudah terlebih dahulu masuk ke sana. Dakyah kristian sudah sampai sedangkan dakwah Islam tidak sampai. Sanggupkah kita biar mereka masuk neraka hanya kerana kita takut susah?"

"Istiqamah itu sangat penting.. Istiqamah.."pesan seorang lagi senior.

"ikhlaskan diri, biarlah dari hati.."pesan seorang teman seperjuangan.

********

Ya Allah.. sampai bila? sampai bila?

adik lelaki saya berkata "sampai bila-bila. sebab ini apa yang kakak dah pilih. Kakak yang pilih untuk sibukkan diri dengan dua perkara. Orang lain cuma ada satu perkara."

dua perkara itu ialah diri sendiri dan umat Islam.

Ya Allah.. this is the things that I do for you, maka kuatkanlah diriku... kuatkanlah hatiku.. kuatkanlah...

'Tegaklah mempertahankan pendirianmu di dalam hidup ini dalam keadaan berjuang. kerana hidup itu adalah akidah dan perjuangan.'
-syair Ahmad Syauqi-

andai ini kehendakMu, aku redha... sesungguhnya hanya Kau dambaanku..

Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepadaNya. Sesungguhnya Allah suka kepada orang yg bertawakal kepadaNya (Ali-Imran: 159)

"Kak..saya rasa tenang sekarang.. cool je.."kata junior saya sewaktu dalam perjalanan nak ke Taiping.
"Alhamdulillah.. lega akak mendengarnya,"jawab saya.
"Mereka pun cuma manusia biasa, tak boleh berbuat apa-apa tanpa izin Allah"sambungya lagi.
"Betul.."respon saya.

pagi tadi, seorang senior telah tagged puisi di facebook saya :

Burung hijau berterbangan,
Sungai arak mengalir tenang,

Bidadari tersenyum,

Yaqut dan Marjan bergemerlapan,
Kasturi harum semerbak,
Pintu Syurga di Pattani Darus Salam !

M.S. Anuar Mahmod
11 April 2009 ( Kembara Pattani bersama Nurfitri Amir dan Anak-Anak Muda Pattani)

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Komen

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....