Sabtu, 28 Mac 2009

anting-anting simbol salib


masa skolah dlu2...
lillah ditemukan dengan seorang sahabat..
anak kacukan.. ibunya mualaf.. hidupnya ketandusan didikan agama..
tidak pernah bersolat.. tidak tahu membaca Al-quran..
dan setiap hari memakai skirt ke sekolah dengan anting2 simbol salib...

kali pertama bertemu, lillah sangka dia kristian.. tapi rupa2nya islam...
kali pertama kami bertemu, dia hanya pandang lillah sebelah mata.. sebolehnya dia menjauhkan diri.. tapi disebabkan lillah ni memang tak faham bahasa.. lagi orang menjauh, lagi lah gatal nak mendekat.. hehe..

ketika kelas pendidikan islam, dia duduk di sebelah lillah..ustazah menulis ayat hafazan di blackboard.. saya menyalin.. dia pun menyalin juga.. tapi kan... kesian sangat kat dia.. dia tak tau apa yang dia salin.. so memang tak boleh nak baca tulisan dia.. macam bentuk simbol2.. :'-( kesian..kesian sgt!!

"Awak.. tlg bacakan utk saya.."dia minta bantuan saya.. dia menulis dgn tulisan rumi ayat hafazan tu.. dan dia menghafalnya... wahhhhhhhhh.... saya terharu.. suatu usaha yang mengkagumkan..

ni yg buat saya sayang kat dia ni...

kami terus berkawan.. dia ni kaki bisnes.. dalam kelas bukannya belajar, tapi bisnes mcm2.. seronok sy tengok mcm2 katalog yg dia bawa.. dia mmg seorang promoter yg bagus.. hm.. sukanya sy tgk cara dia yg comel2 berani tu.. :)

bila time test, sy selalu score A.. subjek Pendidikan Islam memang dapat full marks.. masa tu dia tanya, camana awak boleh dpt camni.. ntah la.. saya study, saya jawab, score!! krn dia berminat, sy pun buatlah skema jawapan utk dia.. kalau soklan mcm ni, kne jwb camni.. dan kami selalu stdy sama2.. bila stdy dgn sy, kenela ikut cara saya.. mula2... kita baca doa penerang hati..
"kenapa baca doa ni?"
"supaya hati ni mudah nak terima ilmu.."jawab saya..
actually kan, bila kita minta hati ni diterangkan.. kita sebenarnya sdg meminta hidayah...

masa terus berlalu..
namun lillah masih x ckup kuat utk menegur anting2 bebentuk salib tu... hum...
lillah tak mau buat dia tersinggung.. tak mau buat dia kecik hati.. dia tak salah, dia jahil...
bagaimana cara terbaik nak tegur dia?
lillah tak mau disebabkan cara teguran yg tak berhikmah ni, dia menjauh dan terus bertambah lemas dalam kejahilan.. lillah tak mau disebabkan cara teguran yg salah tu, dia menutup hati dari dakwah2 org yg mahu memberi nasihat pada dia...
ya Allah... berilah diriku ruang utk ku sentuh hati sahabat yg aku sgt2 sayang ni...... :'-(

dalam sembang2, sentuh sikit2 tentang family...
dia ni slalu berperang dgn mak dia.. selitkan tazkirah2.. redha Allah terletak pd redha mak ayah.. walau seburuk manapun mak ayah kita, kita tetap kne sayangkan deorang.. x bleh benci2...

dalam sembang2, sentuh ttg keyakinan pd Allah.. yakin dgn pertolongan Allah.. redha dan berlapang dada dgn takdir Allah... sabar dengan ujian Allah.. sentiasa bersangka baik dengan Allah..

one day.. dia tanya tentang solat.. dia nak solat, tapi dia tak reti bacaan2.. masa tu ada PAFA.. dia takut sebab dia memang tak solat sebelum ni... dan dia mula rasa berdosa... hum.. petanda yg baik!! petanda hati mula menerima percikan hidayah!!

kami makin rapat... dan jadi besfren... masa SPM dah nak dkt sgt2.. sy tekad utk tegur jugak anting2 simbol salib kesayangan dia tu.. tapi sebelum tu mmg banyak kali saya doa minta kekuatan...
masa tu kami berdua dlm kelas.. tgh stdy addmath..
"awak..."
"ye"
"awak..."
"ye"
"awak...."
"Khalilah?!!"
"saya..."
dia meletakkan pen di tangan dan memandang saya..
"saya ada nak ckp ssuatu.. dah lama sy nak ckp... tp x terckp..."
"ckpla"
"nnti awk marah..."
"ckpla"
"kalau sy ckp... awk jgn marah tau"
"hm..."
"sy cuma nk ckp ssuatu.. kalau awk nk dgr, dgrla.. kalau x nk dgr, please jgn bencikan saya...dah lama sy nk ckp tp x dpt.." (sy dah nk nangis masa ni... huhu.. kwn saya tu muka dia dah berubah.. dia mcm kesian kat sy..)
"awak...." dia memujuk...
"awak tau x... bila org islam yg buat dosa tapi ada iman dlm hati dia.. lepas dia masuk neraka, dia akn masuk syurga tau.. syaratnya ialah dia mesti ada iman dlm hati.. walau sekecik zarah iman tu.."
dia khusyuk mendengar.... terketar2 diri ni rasa... she is someone that i care & i love.. i dont want to hurt her..
"dan... bila kita mengaku beriman pada Allah.. kita tak boleh memakai sesuatu yg melambangkan kita agama lain..." saya memberi isyarat ke telinganya.. dia mengangguk faham..
lama dia diam... huhu.. sedang menganalisa apa yg sy sampaikan..

"Awak...."sy memegang bahu dia... isk2
dia ketawa..
"saya okeyla!" kami sambung stdy semula...

slps spm saya pergi ke matrik... tiap 2 minggu dia hantar surat.. paling2 lama pun sebulan mesti ada satu surat.. padahal sms memang tiap2 hari.. dia tak mahu belajar, dia nak kerja.. penuh dinding saya bertampal surat2 dia.. comel2 surat 2 tu.. ada sailormoon, ada chibi maroko chan dan macm2 watak comic... hehe.. sukanya!
"eh... korang ni bercinta ke? cepat tulis surat utk aku pulak! aku ni takde org hantar surat!" usik rumet matrik saya.

saya lost contact dgn kwn tu semasa masuk usm ni .. tu pun sbb hilang no dia.. tapi baru2 ni sy terserempak dgn classmates lama sy.. ada harapan buat jejak kasih ni..

walau di mana dia berada, doa sy tetap mengiringi dia... dia dah banyak mengajar saya tentang hidup ni.. sayang sangat2 pada dia.... :)

"Maka disebabkan rahmat dari Allah lah kamu bersikap lemah lembut terhadap mereka. sekiranya kamu berkeras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu."
(Ali imran :159)

2 ulasan:

  1. kak lillah..bila teringat kisah yg akak cita dlm usrah ari tu,and ari ni terbaca lgi dlm blog akak ttg kawan akak,buat sya teringat pada kisah sya semasa dekat matrik.

    sya dgn shabat sya ni,rapat serapatnya walupun baru knal..waktu dtg dekt matrik,dialah org pertma yg tegur n berkenalan dgn sya.sya ni agak pendiam,sush nk mula strt tegur org.pastu dia ajak sya dan knalkan sya dgn kwan2 dia.ramai sngat sngat kwn dia yg masuk mtrik sma2.dipendekkn cerita,kami rapat sngat,makan sma,tidor sma2,pegi kelas sma,mandi pagi2 pn pegi sekali n mcm2 lagi.

    bila dah lma kawn dgn dia,ada ssuatu yg sya rasa nk tegur dia.ada sesutu yg dia thu bnda tu salah, tapi dia buat jgk.tapi tk berani nk tegur,takot melukakn hati dia.takot dia salah faham.saya syg dia sngat2,klu tak tegur rasa bersalah..

    sya ni jnis yg suka tampal kata2 hikmah dekt meja study.mutiara kta yg bolh mninsafkan dan mmotivasikan diri.kebetulan satu hari,dia nk pnjam kad matrik sya.dan kbetulan jgk saya tergantung kad mtrik pada satu kertas yg tertulis satu kata2 nasihat dan teguran yg sya tulis buat diri sya.pndek jaa..tapi sya tak ingat ayat aper yg sya tulis, sehingga saya telah melukakan hati dia.sngat2 tak sangka,dia slah faham.dia fkir sya tujukan kata2 tu dekt dia,dia rasa saya hina dia.ermm lnsung tak bermaksud mcm tu.saya jumpa n nk mintak maaf pada dia,dia marah sya depan2,dia tengking sya,mcm2 kata2 yg tak sedap di dngr dia keluarkan.sya hnya diam,laju air mata sya keluar.puas sya terangkan,dia tetap ego mmperthankan salah sya.

    akhirnya kami tak bertegur spa lama.ari2 sya nangis,mnyesal sbb tak tegur depn2 n btul2..ari2 sya anta msg mntak maaf.tapi tak pernah berbalas.

    lansung sya tak sangka,hnya bnda kcil smpai heboh satu mtrik.apa sja yg sya buat serba tak kena pda pndagn org.sya penah jgk menegur sorg shabt sya yg pakaiannya tak enak mta memndang,ikhlas tegur dgn ayat yg pada sya mugkin dah ckup berhikmah.tapi tetp disalah erti kan,dapat pulak surat layang,surat ugutan,msg2 ayat kasar..hari2 nangis,pada ALLAH sja sya cerita dn mengadu..saya berdoa hari2..

    Alhamdulillah,org yg sbar itu ALLAH jnjikan ganjaran buatnya.. saya ingat kata2 ni,penguat utk sya terus pasrah segalanya..akhirnya,kawan2 sya sedar dgn sendiri apa yg ditegur.ALLAH hadirkan hidayah pada diri mereka.terjadi episod kasih apabila ramai sngat yg dtg n mhon maaf dan pluk sya erat2..ermm tapi bila ingat blik,sya sendiri jugk,msih bnyak yg jahil.harus beljar,perlu ada hikmah dan adab2 utk menegur.
    Alhamdulillah,ksilapan mengajar sya...

    BalasPadam
  2. adikku sayang...
    kalau akk ada wat silap... tegur2la ye dik...

    bantu akk untuk mendidik diri akk ye dik...

    akk masih blajar...

    :'-)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....