Selasa, 29 April 2014

Ambil Masa Buat Perubahan Demi Kebahagiaan Rumahtangga



Kehidupan akan sentiasa berubah dan terus berubah. Secara positifnya ianya adalah suatu perkembangan. Perkahwinan, mengandung, membesarkan anak dan seterusnya merupakan fasa-fasa yang berturutan dalam sesebuah kehidupan. Setiap fasa merupakan suatu cabaran.Semasa bujang, kita cuma terlibat dengan keluarga sendiri sahaja. Selepas berkahwin, kita berkongsi hidup (dan segala barang seperti katil,bilik,almari, tandas, bumbung) dengan seorang manusia yang pastinya mempunyai kehendak berbeza dengan kita. 2 jiwa, walau serasi macam mana sekalipun tetap mempunyai perbezaan.


Fasa mengandung merupakan fasa perubahan yang bukan sahaja mencabar untuk isteri malah suami. Suami bukan sahaja terpaksa berdikari seperti bujang malah adakalanya perlu membantu melayan kerenah isteri yang kurang sihat, beremosi dan membantu menguruskan hal-hal isteri.

Apabila anak lahir, seringkali suami akan rasa seperti perhatian isteri kepadanya berkurang kerana sibuk menguruskan anak terutamanya pada tahun pertama kelahiran anak.

Perubahan demi perubahan ini perlulah mendapat kerjasama kedua-dua pihak iaitu suami dan isteri. Jika sebelah pihak menolak untuk berubah, sebelah pihak lagi akan terbeban memikul tanggungjawab yang semakin berat. Perselisihan faham mudah berlaku apabila pasangan berada dalam keadaan tertekan.

Solusinya, kedua-dua pihak perlu bersedia untuk berubah dan bersedia menerima perubahan dalam kehidupan. Perubahan perbelanjaan hidup, perubahan pembahagian masa dan perubahan cara layanan sesama pasangan. Perubahan ini umpama bonggol kehidupan, ia tidak menghalang perjalanan, ia cuma memperlahankan perjalanan. Apabila sampai kepada bonggol, perlahankan kenderaan dan tekan minyak. Selepas melepasi bonggol teruskan perjalanan semula. Begitulah kehidupan, berilah masa untuk perubahan. Berilah masa untuk pasangan berubah. Berilah masa juga kepada diri untuk berubah. Alah bisa, tegal biasa... Semoga dipermudahkan Allah segala urusan kita.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....