Ahad, 13 Mei 2012

Bersinarnya Cahaya Islam


Wajah gadis itu benar-benar menarik hati saya. Adakah benar itu dia? Adakah saya tersalah orang? Saya mengintai-ngintai di celah-celah peserta program untuk mensahihkan firasat saya. Ya, itu dia. Yakin. Tetapi mengapa dia bertudung? Adakah kini dia sudah masuk Islam? Ataupun dia sememangnya sudah dilahirkan sebagai seorang Islam dan cuma baru bertudung? Ataupun mungkin dia orang Melayu tetapi beriras wajah Cina? Pelbagai soalan menerjah ke ruang fikiran saya. Mahu sahaja saya pergi kepada beliau untuk bertanya namun kesibukan mengurus perjalanan program yang menyebabkan niat saya terhalang. Program hari ini agak kucar-kacir kerana penceramah pertama tersesat jalan menyebabkan tentatif program terpaksa diubah secara ‘adhoc’.
Apabila tiba waktu persediaan untuk solat, barulah saya berpeluang menegur beliau.
“Assalamualaikum..” Saya mengukir senyuman. Beliau membalasnya. Wajah beliau tenang dan bertambah indah dengan senyuman lebar.
“Macam pernah jumpa kan..” Saya memulakan perbualan.
“Ya, memang pernah jumpa..” Beliau ketawa kecil. Beliau mungkin sudah boleh meneka apa yang sedang bermain dalam fikiran saya.
“Iftar,”jawabnya ringkas.

“Ya.. masa iftar minggu lepas kan.. Erm, minta maaf sangat-sangat.. Saya ingatkan akak non muslim sebab semasa kami solat, akak tak solat..” saya diburu rasa bersalah.

Dia ketawa lagi.

“Memang pun belum lagi masa tu..” jawabnya tenang sambil tersenyum.
Saya terkejut.

“Oh… Subhanallah…” Terkejut. Saya hilang kata-kata. Saya memandang tepat ke mata beliau.

“Siapa nama akak?”

“Aishah..”

“Siapa yang berikan nama tu?” Soal saya lagi.

“Akak yang pilih..”

Kami sama-sama diam sambil melihat peserta-peserta lain keluar dan masuk ke tandas dan tempat wudhuk. Sesekali adik-adik junior datang ke arah saya mengadukan masalah-masalah mereka. Akhirnya tibalah giliran saya untuk mengambil wudhuk.

 Sementara menunggu imam iqamat, sekali lagi saya menghampiri beliau.

“Kak.. Kenapa akak masuk Islam?” Entah patut atau tidak patut saya bertanya soalan ini.

“Ramai orang selalu tanya soalan ini,” komen beliau.

“Kalau akak rasa tak nak bagi tahu, tak mengapa… Saya faham..” Saya tidak mahu memaksa. Barangkali ianya adalah terlalu peribadi untuk beliau.

“Akak dah lama mengkaji tentang Islam. Akak baca sejarah Islam. Islam yang tulen, yang asli, yang sebenar itu indah.. Wanita-wanitanya sangat dilindungi dan dihormati..” Sambil beliau bercerita, mata kami berdua tertumpu kepada sekumpulan peserta yang sedang bergurau kasar di dalam surau. Saya bingkas bangun dan merapati sekumpulan peserta yang sedang berguling di lantai surau dan mengaturkan barisan jemaah supaya rapat dan teratur. Beberapa orang sahabat lain turut sama membantu. Jauh di sudut hati saya berharap sahabat mualaf tadi tidak mengambil hati atau tersalah faham setelah melihat perangai sebilangan orang-orang Islam yang tidak beradab ini.

Petang itu beliau tidak lagi kelihatan. Barangkali sudah kembali ke kampus. Kebiasaannya pelajar-pelajar Master dan phD hanya akan datang sekejap-sekejap sahaja kerana tugasan yang wajib sedang menanti di kampus. Masih terbayang-bayang kali pertama saya melihat beliau. Ketika itu waktu berbuka puasa. Setiap hari Khamis malam Jumaat, kami akan mengadakan iftar di surau. Ketika itulah saya ternampak beliau berjalan masuk ke surau dan duduk di bucu surau memerhatikan kami menyenduk nasi dan lauk. Kami makan dalam dulang. Dia makan bersama senior-senior saya. Selepas makan, kami bersolat berjemaah kecuali beliau. Beliau duduk di bucu surau memerhatikan kami. Selepas itu, semua muslimat akan bergerak ke ruang solat muslimin kerana ada tazkirah. Ketika itu beliau tidak mengikut bersama. Beliau pulang dalam keadaan tanpa tudung.

Saya berbisik dalam hati “Adakah dia belum Islam? Apa yang dia buat di sini bersama kami?” Disebabkan masa yang suntuk dan sibuk, saya membiarkan sahaja soalan itu tanpa jawapan. Akhirnya soalan saya sudah terjawab. Saya sungguh terharu dan sangat-sangat bersyukur. Ianya adalah suatu perasaan yang sangat indah. Sukar untuk saya gambarkan dengan perkataan. Teringin mahu bertemu lagi dengan beliau…

Semenjak itu, kami sering terserempak di kampus. Puas kami bersembang. Beliau sering mengirim soalan melalui sms kepada saya. Adakalanya saya sendiri buntu hendak menjawabnya. Keputusan memeluk Islam yang beliau lakukan tidaklah semudah yang disangka. Beliau mendapat tentangan daripada banyak pihak. Layanan orang sekeliling juga tidak banyak membantu. Saya mengkagumi kakak cina tadi kerana beliau mempelajari sejarah Islam  dan hukum Islam dengan sepenuh penghayatan sehingga akhirnya beliau jatuh cinta dengan Islam. Masih ramai orang yang dilahirkan sebagai Islam tetapi terlalu cetek pengetahuan sejarah Islam dan hukum Islam, lalu bagaimanakah dapat diharapkan untuk jatuh cinta kepada Islam? Muhasabah diri… Masih banyak yang perlu kita perbaiki wahai saudara seislamku...


“Sesiapa yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya” (Al-Kahfi : 17)


Penulis : Nur Khalilah Rasyidah bt Abd Karim
Posisi : Timbalan Pengerusi 2 / Tarbiah dan Sahsiah

Tiada ulasan:

Catat Komen

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....