Rabu, 16 Jun 2010

Bantulah dia menjadi isteri solehah


Pahit hendak menuturkan semua ini. Apatah lagi ianya terjadi dihadapan mata sendiri dan di kalangan orang-orang yang disayangi. Astagfirullah..

"Dia sudah sangat kurus. Rasa nak menangis tengok dia. Memang nampak sangat dia terseksa. Kami sendiri tak dapat nak contact dia sebab suami dia ambil handphone dia. Suami dia pula selalu akan tutup handphone bila ke rumah isteri kedua. Rumah isteri pertama tu, tv pun tak ada siaran sebab suami tak bayar. "sahabat saya memberitahu tentang seorang kenalan kami.

Astagfirullah. Saya pernah bertandang ke rumah isteri yang teraniaya itu, dan sungguh pada saat saya melangkah ke teratak itu hati ini bagai diramas-ramas. Mereka hidup dalam keadaan miskin. Namun si isteri berusaha segigih boleh menyorokkan segala yang tidak indah, wajahnya ceria menerima saya sebagai tetamunya.

"Kakak tu dengan kamu, telus tak? Maksudnya dia ada cerita tak masalah dia?"soal saya.

"Tak, jiran dia yang ceritakan. Kakak tu suka pendam, tak bagi tahu apa-apa. Tapi tengok je keadaan dia, memang tahu sangat dia terseksa."sambungnya lagi.

"Kalau begitu, kita kena sama-sama doakan dia supaya dia menjadi isteri solehah yang mendapat syurga Allah. Kita kena bantu dia untuk terus kuat, terus bertahan dan terus menerus melaksanakan ketaatan pada suaminya. Allah mungkin menarik satu nikmat daripada dia, tetapi Allah mungkin memberi dia satu nikmat lain yang kita tidak tahu. Semoga nikmat yang Allah berikan itu adalah nikmat bahagia yang kekal dunia akhirat. Biarlah orang lain melihat dia terseksa dan mendoakan dia sedangkan dia pula merasa bahagia. Tak ada apa lagi yang seorang isteri perlukan untuk ke syurga melainkan keredhaan suaminya."jawab saya.

Mungkin ada para pembaca yang tidak bersetuju dengan pandangan saya. Tetapi renungkanlah dengan mata hati, suami itu walau sejahat manapun dia tetap tidaklah lebih jahat daripada Firauan. Dan kita sedia maklum yang kita bukanlah berkahwin dengan seorang Nabi. Barangkali keburukan-keburukan si suami itu menyebabkan keringnya rasa cinta kepada suami. Maka daripada tawar menjadilah pahit yang teramat untuk mentaati suami itu. Ingatlah bahawa kita mentaati suami kerana mentaati Allah, dan bukannya kerana dia seorang suami. Selagi mana perintah suami itu tidak bercanggah dengan perintah Allah, taatilah dia. Selagi mana mampu kita pertahankan rumahtangga daripada roboh, pertahankanlah. Mohonlah kekuatan daripada Allah di malam hari. Bangkitlah bermunajat di malam hari mencari cinta Ilahi.

Ramai isteri yang hidup berstatus isteri orang tetapi dibiarkan sendiri seolah menjanda. Suaminya seolah terlupa bahawa isterinya itu seorang manusia. Boleh sahaja si isteri itu mahu menuntut haknya, namun terdapat isteri-isteri yang memilih jalan bersabar. Usah bimbang, isteri-isteri ini tidak bodoh tetapi mereka inilah insan-insan terpilih yang Allah sayang, lalu diujinya bertalu-talu agar mereka semakin mendekati pintu syurga Allah.

Saya pernah melihat seorang isteri yang berpuluh tahun bersabar tatkala tersepit diantara ibu bapa sendiri dan suami. Setiap kali ibu bapanya berperang dengan suaminya, dialah yang menjadi mangsa keadaan. Pada saat itu saya lihat anak-anak mereka turut terkesan daripada peristiwa tersebut hinggakan saya sangka rumahtangga mereka akan terbelah akhirnya. Tetapi setelah hampir mencecah dua puluh tahun, saya mahu mengucapkan tahniah kepada isteri tersebut. Anak-anaknya merupakan antara anak-anak yang terbaik di zaman ini. Itulah berkat kesabaran si isteri yang cekal dan sabar sedangkan kalau dahulu dia ingin melarikan diri dan meninggalkan keluarga, tiada sesiapa pun yang menghalang.

Dalam satu kes lagi, seorang isteri yang telah dikahwin paksa oleh bapanya sedangkan wanita itu sudah punya pilihan hati. Demi mentaati bapanya, wanita itu menerima suaminya dan memberi sepenuh ketaatan. Dia hidup bersama suaminya dalam keadaan susah. Hidup bertambah susah apabila suaminya berkahwin lagi. Wanita itu yang sememangnya sudah terdidik dengan agama terus bersabar dan mendidik anak-anaknya hinggalah suaminya meninggal dunia. Sangkaannya dia akan hidup susah tetapi Allah memberkati wanita itu dengan hidup yang berkat dan anak-anak yang soleh solehah.

Terlalu banyak contoh-contoh isteri solehah di dunia ini yang boleh dijadikan tauladan. Masyarakat mungkin tidak tahu kerana mereka tidak terkehadapan berkongsi rasa. Namun amat penting untuk kita semua sebagai wanita muslimah memahami apakah tujuan kita berkahwin. Kita berkahwin kerana Allah, kerana mentaati perintahNya. Ya, ketaatan kita sepenuhnya kepada suami tetapi pergantungan kita perlulah sepenuhnya kepada Allah semata-mata. Dia yang berkuasa mencampakkan kebahagiaan itu ke dalam hati hamba-hambaNya yang dikehendakiNya. Ingatlah, berbaloi bersabar sekejap demi syurga yang kekal abadi.


“Sesungguhnya Aku membalas mereka pada hari ini (dengan sebaik-baik balasan) disebabkan kesabaran mereka; sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang berjaya”.

Allah bertanya lagi (kepada mereka yang kafir itu): “Berapa tahun lamanya kamu tinggal di bumi?”

Mereka menjawab: “Kami tinggal (di dunia) selama sehari atau sebahagian dari sehari; maka bertanyalah kepada golongan (malaikat) yang menjaga urusan menghitung

Allah berfirman: “Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia).

“Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?”

Maka (dengan yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang mulia.

[Al-Mu'minun :111-116]

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

1 ulasan:

  1. Salam.. artikel yang baik..
    Izinkan saya copy untuk rujukan keluarga dan rakan2.

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....