Sabtu, 3 Oktober 2009

Apa masalah lelaki yang menyebabkan dia tak nak kahwin ????

soalan :

Islam mengangkat martabat wanita sebagai satu ciptaan yang istimewa dan berharga. Peranan wanita dalam keluarga dianggap sebagai tunjang dan aset paling berharga adalah wanita solehah.
So dari segala aspek, wanita adalah setaraf dengan lelaki cuma apabila dia telah bersuami maka ketaatan itu jatuh 100% pada suami selagi suami tidak menyuruh kepada kemungkaran.
Tapi sekarang walaupun wanita nampak mendahului lelaki dalam banyak perkara, peranan lelaki itu disifatkan lebih penting.
Namun mengapa sesetengah lelaki tidak mengambil amanah ini sebagai pembimbing golongan wanita. Mengapa wanita dibiarkan mengharung gelora tanpa pimpinan sewajarnya???


jawapan :

rasanya pebimbing yg di maksudkan ialah lelaki berstatus suami..

Q :mengapa sesetengah lelaki tidak mengambil amanah ini sebagai pembimbing golongan wanita.

A :lelaki yg baik ilh lelaki yg mengambil amanah ini bila mereka dah bersedia.. mungkin mereka yg tak ambil amanah ni masih dalm proses persediaan.. persediaan bukan sekadar melengkapkn diri dgn ilmu ttp juga mencari calon yg diyakini dpt membimbing keluarga bersama2.. pencarian seorg lelaki bukan sekadar mencari isteri utk dibimbing.. ttp mencari seorang isteri yg mampu membimbing anak2 lelaki tadi..

Q :Mengapa wanita dibiarkan mengharung gelora tanpa pimpinan sewajarnya???

A :wanita tidak boleh mengharapkn bimbingan & perlindungan sentiasa.. wanita x dicipta utk dipimpin shj.. wanita ada amanah utk memimpin org lain.. sbb tu wanita bertanggungjwb utk memantapkn diri sendiri dlm menempuh gelora hidup & bersedia menjd pemimpin kpd anak2 & masyrkt..

"Setiap daripada kalian adalah pemimpin dan setiap daripada kalian akan dipersoal akan apa yang dipimpinnya.

Seorang amir adalah pemimpin (kepada rakyatnya), seorang lelaki adalah pemimpin ke atas ahli keluarganya dan seorang wanita adalah pemimpin ke atas rumah suaminya dan anak-anaknya.

Maka setiap daripada kalian adalah pemimpin dan setiap daripada kalian akan dipersoal akan apa yang dipimpinnya."

(Hadis sahih Al-Bukhari)

harap menjawab persoalan.. :)

4 ulasan:

  1. waah.. tajuk mantap!! Tak tahan tgok gambar.. aduih..kena pakai spek mata hitam.. x nmpk.. hehe. Kna fokus hal lain dulu.. ( cm kita plak lelaki keh2)

    BalasPadam
  2. oohhh...

    album abang ido & kak anis ada kat laptop lillah..

    mai tengok kat cni..

    :P

    BalasPadam
  3. bukan lelaki tak mau kawin...kan ramai dah kawin cuma segelintir jer yang belum....sebab utama adalah hantaran yang tinggi....bukankah nabi memberi mahar kepada isteri2 baginda tidak lebih dari 400 Dirham...(1dirham=1gram emas. 1gram kini 100+..)jadi mengapa meminta2 yang banyak??? tidakkah itu membebankan pihak lelaki....bukan tiada yang tidak mahu betanggungjawab...pihak ibubapa jua yang memilih....disebabkan anak mereka lulusan tinggi...maka tinggilah hantarannya....maka usah salahkan lelaki mengapa tidak mahu kawin cepat....FIKIRKANLAH WAHAI MUSLIMAT....

    BalasPadam
  4. ya... itu sebab utama..

    sebab kedua pula ialah kerelaan nak bertanggung jawab...

    :)

    dulu masa time abah & emak kahwin, perbelanjaan hanya Rm1000 shj..

    itu kisah 23 years ago..

    my turn, wallahualam...

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....