Isnin, 21 Julai 2008

aku yang cemburu..!

salahkah cemburu?
tengok pada tempatlah..
apa itu adil?
berbuat sesuatu kene pada tempatnya
apa itu zalim?
berbuat sesuatu yang tak kene pada tempatnya..

salahkah cemburu?
kalau kene pada tempatnya.. memang patut kene cemburu.. dan zalim kalau tak cemburu kalau memang perlu cemburu..! 7:-(

Fahamke?
sahabat-sahabat yang dikasihi.. yang disayangi.. yang asyik kene follow up.. yang asyik terima sms tazkirah sampai penuh inbox.. yang asyik kene ajak pergi program.. yang asyik kene bebel..

mengapalah agaknya budak yang memfollow up tu tak jemu2? tak give up? tak puas2? apalah yang dia dapat? sms walaupun 15-30sen je, tapi kalau dah ramai orang mahu rm100 juga sebulan bilnyer.. awat lah yang dia dok bagi nasihat kat orang lain, dok bagi semangat kat orang lain, macamlah dia tu kuat sangat, hebat sangat.. macam lah dia sendiri tak ada masalah.. tak cukup masalah sendiri, masalah orang lain pulak dia menyibuk..

kenapa? mengapa?

Saya tak taulah apa sebab spesifik kawan2 sahabat2 fillah saya follow up adik2 dan sahabat2 mereka.. tapi saya yakin, niat mereka sangatlah murni.. sebab mereka sayangkan saudara yang lain seperti diri sendiri..melengkap iman..

saya pula.. kerana saya seorang yang cemburu. sangat cemburu.. masa mula-mula terlibat dengan masyarakat yang tenat dengan kanser sosial dulu, saya rasa meluat sangat dengan masyarakat sendiri.. sebab saya tak boleh nak lari keluar dari masyarakat tu. saya toleh kiri kanan nampak juga. so saya tutup mata.. tapi sebab dah biasa nampak benda2 tak sihat tu, tutup mata pun still terbayang2.. :'-( sedih.. sedih .. sangat sedih..

Masa tu walaupun hati kata taknak.. taknak.. taknak tolong dah.. tapi tertolong tak sengaja.. bukan sengaja tak nak tolong, merajuk sikit sebab berhadapan dengan makhluk2 yang degil ni selalu je kita makan hati sendiri..

Then, bila dah masuk usm ni.. em, buat-buat lupa kisah-kisah perjuangan silam.. mulut dapat menipu, tapi hati tak mampu menipu.. setelah 1/3 daripada hidup bergelumang dengan usaha mendidik insan, tiba-tiba nak buat-buat lupa.. sure susah.. akhirnya here i am..Alhamdulillah.. Allah know the best and He gives the best.. Wah.. bertuahnya ada Allah.. Cukuplah ada Allah, ada segala-galanya yang diperlukan.. end!

Pernah sekali saya almost nak give up.. ececeh konon-konon nak merajuk lama sikit..(sambil merajuk, sambil cari idea baru , apakah teknik paling berhikmah nak sampaikan mesej tu.. hm..) .. Tapi tak dapat2 idea.. semangat pun makin lama makin hilang.. last-last terdetik di hati, lantaklah.. mereka ada mak bapak sendiri. saya just jaga adik2 sendiri..

Then Allah nak tunjuk.. tanpa saya sengaja, saya ter'explore' dalam handphone seorang yang dekat dengan saya.. dan saya sangat-sangat 'frust'.. nak demam rasanya. saya terkejut sangat dengan apa yang saya jumpa dalam hanphone tu. bukan kerana bahan tu lucah, tetapi kerana saya tak sangka orang yang dekat dengan saya, yang saya sangka saya tak payah bagi nasihat pada dia, dia boleh jaga diri sendiri, pun nampaknya tak boleh jaga diri sendiri...

bila saya pandang mak ayah dia.. bertambah2 rasa frust.. mesti mak ayah dia sangat2 kecewa kalau mereka tahu hal yang sebenar.. perlu ke mereka tahu? adakah si anak akan berubah kalau mak ayah tahu? Dua tiga hari saya tak boleh nak pandang si anak tu. seram rasanya (rasa macam di X-Ray).. terluka sangat(besar harapan saya pada dia).. Hamba Allah tu pulak, tak tau apa yang saya tau, so dia rileks je lah.. tak pelah..

Buat apa nak bersedih lama-lama? sia-sia je.. membazir air mata je. semenjak dari tu saya mula berazam.. "Saya tak akan sia-siakan mereka yang ada di sekeliling saya..dan saya tak akan sia-siakan masa yang saya ada walau sesaat pun.. walaupun seorang budak kecil yang baru belajar bercakap, saya akan tetap berdakwah pada dia.. walaupun dia orang tua uzur di kaki lima, saya akan tetap berdakwah pada dia.. walaupun dia insan yang saya baru pertama kali jumpa di tempat tunggu bas, saya akan berdakwah juga pada dia.."

Saya menjadi sangat cemburu.. saya cemburu pada mereka yang hadir memberi santapan jiwa yang songsang kepada mereka-mereka yang saya sayang.. saya cemburu melihat mereka-mereka yang saya sayang didekati insan-insan perosak mental fizikal.. saya cemburu melihat kejayaan pendakwah agama songsang yang begitu hebat berdakwah..

dengan sifat cemburu ini.. semua hati yang jauh, saya berusaha mendekatinya..
dengan sifat cemburu ini.. semua hati yang dekat, saya akan ikat kuat-kuat supaya tak terlepas..

dengan sifat cemburu ini.. akan kusebarkan pada sahabat-sahabatku yang lain.. agar mereka menjadi seorang anak yang cemburu~ supaya mereka sangat peka terhadap setiap ahli keluarga mereka.. agar mereka menjadi seorang isteri/suami yang cemburu~ supaya mereka membina keluarga yang peka dengan umat ini.. agar mereka menjadi seorang pemimpin yang cemburu.. agar mereka peka dengan anak2 buah mereka..

wahai Allah yang Paling Penyayang, Engkau mengurniakan aku jiwa yang halus.. yang dengannya amat mudah aku tersentuh.. Sampaikanlah sentuhan jiwa ini kepada sahabat-sahabatku yang lain.. Agar mereka bisa mengerti betapa hamba kerdil ini amat mengharapkan agar mereka terus teguh di jalan Mu..

Tiada ulasan:

Catat Komen

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....