Ahad, 21 September 2014

Peranan isteri dan ibu dalam usaha agama

Malu hendak mengaku sudah jadi isteri setahun lebih sebaik mendengar kakak-kakak dan makcik menghuraikan kisah pengalaman emas mereka.

Sebelum berkahwin memang ada pergi kursus kahwin. Selepas kahwin juga ada pergi banyak kursus namun tiada yang seperti kursus ini..... iaitu kursus menjadi isteri dan ibu solehah.

Kata seorang makcik "If you are strong, inshaallah your husband will be strong. But... If you are weak, he will be weak too.. That's why when you see his faith became weak, check yourself first. Did you take care your amal or not?. Allah had guarantee, if you take care Allah, He will take care you and your life."

Bagaikan pelempang ke  muka saya. Rasa mahu menangis pun ada...

Kata seorang kakak pula, "Kita kena tahu malam apa dia ada mesyuarat (mesyuarat usaha agama).. Selalunya malam Rabu dan malam Jumaat. Kita kena pastikan dia pergi. Petang itu selepas asar pastikan dia tidak sibuk. Siapkan pakaian dia awal-awal. Jam 6 petang suruh mandi dan bersiap. Kita yang kena ingatkan dia. Apabila cukup nisab untuk khuruj pun kitalah juga yang kena ingatkan dia untuk keluar."

Sekali lagi pelempang ke muka saya. Bisanya..

Seorang makcik berkata "Di sebalik seorang lelaki yang berjaya pastinya ada seorang isteri. Isteri ini juga boleh jadi penghalang kepada suami buat usaha agama. Pujuk rayu isteri mencairkan suami.. "

Terbayang wajah dan susuk tubuh suami saya.

Saya tak pandai mengurus rumahtangga,Ya Allah.. Bantulah saya Ya Allah..
Saya tak pandai menjadi isteri, Ya Allah.. Bantulah saya Ya Allah..
Saya tak pandai jadi ibu, Ya Allah..Bantulah saya Ya Allah

17 Ogos 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....