Ahad, 14 September 2014

Hati Yang Tenang ialah Hati Yang Bersih

Dalam merentasi kehidupan ini, kita mungkin ada berasa rendah diri terhadap orang sekeliling. Barangkali rendah diri terhadap sahabat-sahabat sebaya. Boleh jadi rendah diri terhadap adik beradik dan ipar duai. Boleh jadi rendah diri terhadap jiran dan teman sekerja. Rasa rendah diri yang tidak diasuh dengan baik menumbuhkan rasa cemburu melihat kejayaan dan kegembiraan orang lain malah boleh menyebabkan rasa benci timbul terhadap orang lain. Paling kritikal apabila mula membenci diri sendiri. Segala yang dipandang matanya terasa sakit hingga ke hati.
Ayuh ubat hati. Ingatlah kita akan mati bila-bila sahaja. Biar sekarang hodoh, yang penting di akhirat cun kalah bidadari. Biar sekarang miskin, yang penting di akhirat kaya raya. Biar sekarang lemah, yang penting di akhirat sihat dan gagah.
Apabila hati bersih, tiada benci dalam hati. Maka manisnya syurga akan terasa semenjak di dunia. Kaya tanpa harta, sejuk mata memandang biarpun tanpa hidung mancung, wajah bercahaya biarpun berkulit gelap, berkuasa biarpun tanpa pangkat dan disayangi makhluk di bumi dan di langit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....