Sabtu, 3 Disember 2011

Jangan Takut, Allah kan ada! (Part 3)


Sepanjang saya di hospital, ramai sahabat yang menghubungi saya. Ada mesej berbalas. Namun kebanyakkannya terbiar begitu sahaja. Ada ramai yang membuat panggilan namun tiada satupun yang saya jawab. Mengapa? Kerana telefon mode 'silent'. Kedua-dua pergelangan tangan kiri dan kanan  serta belakang tapak tangan saya lebam dan sangat menyakitkan menyebabkan adakalanya saya tidak mampu menggenggam tangan. Itupun saya masih boleh update facebook menggunakan satu jari! Subhanallah... Syukurlah ada jari! Syukurlah ada laptop yang boleh digerakkan mouse menggunakan satu jari! Syukur ya Allah... :) Seronok bermain facebook :)


Sabda Rasulullah saw
Sesungguhnya Allah akan bertanya di hari kiamat nanti, “Di manakah orang yang saling mencintai kerana keagungan-Ku? Mereka itu akan Aku berikan naungan (lindungan) pada hari (ini) yang tiada naungan melainkan naungan-Ku.”
[Diriwayatkan oleh Muslim]

Alhamdulillah.. Akhirnya saya dibenarkan untuk balik ke rumah. Hati saya agak berat semasa hendak balik kerana risau memikirkan urusan kerja yang sudah tergendala dan saya masih belum sembuh sepenuhnya. Sepanjang tiga hari saya di hospital, urusan-urusan kerja saya diambil alih oleh sahabat saya, Romlah. Kasihan Romlah... Romlah terpaksa menghubungi kesemua ibu bapa yang terlibat untuk memaklumkan penangguhan kelas dan menjawab pelbagai soalan daripada ibu bapa. Setiap hari Romlah terpaksa berulang alik ke rumah saya dan rumah dia. Walaupun tidak jauh jarak rumah kami, cuma 10 minit berjalan kaki, namun saya tahu betapa Romlah sendiri sudah sibuk menguruskan urusan kerjanya.

memori... 

Saya seorang guru tuisyen. Saya menyewa sebuah rumah yang mempunyai tiga bilik untuk dijadikan kelas tuisyen. Disebabkan saya sakit dan tidak mampu memandu, saya akhirnya terus menetap di rumah tersebut. Romlah pula seorang pengurus butik online. Romlah bekerja dengan ibu saya. Setiap hari banyak tempahan yang diterima daripada dalam negara dan luar negara. Alhamdulillah perniagaan yang bercita-cita tinggi untuk mengeluarkan zakat 1 juta ini semakin berkembang. Doakanlah semoga impian ini terkabul... :)

Home Tuition BTP
Butik Raudhah

Ketika saya masih sihat, jadual harian saya penuh. Bermula 8 pagi penuh sehingga 10 malam. Kini, dalam serba kekurangan ini, mampukah saya memerah tenaga seperti dahulu? Mampukah saya mengukir senyuman lebar bermula 8 pagi sehingga 10 malam? Mampukah saya berdiri lama seperti sebelum ini? Mampukah saya menconteng whiteboard dan bersuara lantang? Mampukah saya bercakap dengan nada penuh bersemangat?
Akhirnya saya menangis sendirian. Tidak tahu bagaimana hendak meluahkan apa yang terbuku di dalam hati... Terdetik di hati betapa diri ini sudah menyusahkan emak, abah, adik- beradik dan kawan. Ada pula seseorang berkata kepada saya "Kan bagus mati je, tak adalah rasa susah dan menyusahkan."

Di celah-celah kebuntuan itu, saya masih bergantung kepada ubat penahan sakit. Lalu kebanyakkan masa saya cuma tidur dan berada dalam keadaan khayal. Saya tidak dapat berfikir. Sedikit sebanyak membantu saya melupakan kebuntuan yang melanda. Apabila ada ibu bapa yang menelefon, saya menjadi BLURR....Otak tidak berfungsi. Lalu saya cuma diam. Kelu. Terkilan rasanya kerana tidak mampu melayan panggilan tersebut. Takut diri ini dikatakan mungkir janji kerana sebelum ini sudah memberikan harapan kepada ibu- bapa yang mendaftarkan anak-anak bahawa inshaallah saya akan cuba melakukan yang terbaik.

Saya benar-benar berasa lemah. Otak dah tak berfungsi, lansung tidak dapat berfikir. Begitu hebat penangan pain killer. Ya Allah, bantulah aku! Help me!! I'm dead meat! Checkmate!

Sebenarnya ketika saya di hospital, ada seorang sahabat bermesej dengan saya di facebook. Namanya Fazleana. Saya pernah mengajar di sebuah sekolah yang sama dengan Kak Faz. Tetapi kami tidak pernah berkenalan rapat, kami cuma sekadar berbalas senyuman sahaja. Setelah saya meninggalkan sekolah tersebut, kami mula berkenalan di facebook, namun setakat Like Status sahaja.. Ketika saya sedang mendapat rawatan di hospital, Kak Faz menawarkan diri untuk membantu saya. Namun saya tidak begitu memberikan harapan kerana saya sendiri tidak tahu bagaimana hendak membantu diri sendiri.




  • November 24
    Fazleana Khairul
    • salam dik..kalau perlu akak boleh tolong gantikan kelas sekolah rendah/men rendah..mungkin tak dpt ajar sebaik kamu dik, cuma ikhlas nak kurangkan sedikit masa utk khalillah gantikan kelas pelajar2 nanti..

    • wslm..btul ke kak? :) trimaksh sgt2...subjek apa yg akk bole bantu?

  • November 24
    Fazleana Khairul
    • akak berani ajar sc n math..sbb mmg dh biasa..cume akak risau nak tawarkan diri dr pagi td lagi..akak rasa cara lilah bagus akak pula sebaliknya
    • n akak free dr pukul 2 ptg sampai 8 mlm..kalau ade slot2 yg akak boleh bantu bgtau ya

    • takdelah kak,saya biasa2 je... :) hari apa yg akk free ya?

  • November 24
    Fazleana Khairul
    • jap lagi sambung ya dik.akak ajar student jap k

    • ya... Baik..terima kasih byk akak :)

  • November 24
    Fazleana Khairul
    • sorry ya pasal td..akak free isnin hingga khamis dr 2ptg hingga 8malam mggu depan.n jumaat akak free dr 11 sampai la ke malam dik..mane2 slot kelas lilah yg boleh akak tolong bgtau ya ;)

    • kak,bole tak kalau nk mnta akk tlg ganti math & science darjah 6? hari isnin science(ganti minggu ni yg cancel). Hari rabu math. Hari khamis science.. Kelas math & science ni guna buku darjah 4&5.. Kiranya ulgkaji dgn murid subjek darjh 4&5. Math minggu ni kami dah hafal dlm kelas sampai sifir 6. Jadi mnggu depan minta akk bantu mreka hafal sifir 7-9.. Kmdn akk minta mreka buat latihan dlm buku stkt sifir 9(sy tak pasti berapa chapter). kelas 1jam 30min. Sy biasanya gunakan 1jam utk mnghafal sifir. 30min latihan.kalau x siap budak2 bawa buku balik. Budak2 dbnarkn tenGk Jwpn blkg. Kalau mreKa x fhm baru mreka tanya cikgu.

    • kelas math & science ada 2 group(2x2=4).. actually mreka pagi, tp nnti sy mnta kwn sy msg parents minta kelas ptg 2.30-4.00 group 1 & 5.00-6.30ptg group 2. Masa tu ok ke? Atau akk ada cdgn yg lbh baik?Buku2 math sy dh bg budak2.buku sc blum bg lg tp ada d simpan dlm kelas...akk bole trus gunakn..

  • November 25
    Fazleana Khairul
    • ok..akak macam dh faham arahan..tp ttg jadual tu boleh tak lillah summarised kan ikut hari n masa dan juga subjek..akak tolong lilah start isnin ni ya dik n bg akak alamat ya



Subhanallah.... Sudah setahun lebih kami tidak bersua wajah. Sebelum ini bersua pun cuma setakat berbalas senyuman sahaja. Tidak pernah menduga inilah insan yang Allah pilih untuk sudi membantu insan lemah seperti saya dan pada saat-saat kritikal yang begitu menghimpit ini! Sungguh Allah Maha Hebat...

Kita merancang namun jangan lupa ada Perancang yang Maha Hebat sedang merancang untuk kita! :')


Akhirnya pada keesokkan hari ketika saya sedang mengambil wudhuk, saya terdengar suara anak-anak murid saya bersama seseorang. Kak Faz? Berdebar jantung. Saya menyelak langsir dan Kak Faz sedang duduk di sofa rumah saya. Kak Faz bangun merapati saya yang sedang berjalan perlahan. Sebaik memeluk Kak Faz, air mata saya turun mencurah. Saya menarik Kak Faz ke dalam bilik dan saya duduk di katil, tujuannya sebab saya tidak larat berdiri lama. Kak Faz duduk di atas lantai sambil tangannya memegang kepala lutut saya.

"Rugi kita tak berkenalan dulu kan.. Siapa sangka hari ini kita boleh duduk begini. Akak sayang kamu. Walaupun akak tak kenal kamu, akak rasa sayang kamu. Ramai orang sayang kamu. Ramai orang mendoakan kamu... Kenapa nangis?" Pujuk Kak Faz sambil mengesat air mata saya dengan jarinya.

Sungguh bagaimana boleh diterangkan perasaan ini?

Ya Allah....
Hanya Engkau Maha Mengerti...

Jadikanlah aku seorang anak yang Engkau cintai...
Jadikanlah aku seorang sahabat yang Engkau cintai...
Jadikanlah aku seorang guru yang Engkau cintai...

Inshaallah ada rezeki saya sambung lagi... :')
Take care iman..




1 ulasan:

  1. Saya pun rasa bertuah sebab ditemukan dengan insan ini walaupun hanya bermula dengan blog.masa tu x aktif facebook lg rasanya...melalui blog...dan terus berjumpa di rumahnya :)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....